Adrian Pascale - director magazin Moș Ion Roată

Adrian Pascale - director magazin Moș Ion Roată

Cadrul este cea mai importantă piesă a bicicletei și trebuie să ținem cont de mai multe aspecte, atunci când vrem să ne cumpărăm bicicletă.

Am stat de vorbă cu Adrian Pascale, directorul magazinului de biciclete Moș Ion Roată, care ne-a explicat ce trebuie să știm despre cadrele Felt, dar multe dintre explicațiile sale se aplică, de fapt, în general, oricărui cadru de bicicletă.

Ce înseamnă geometria cadrului?

Cadrul este sufletul bicicletei. El este construit în amănunt, cu o geometrie intens studiată de către ingineri.

Daca alegem confortul, facem compromisuri în direcția randamentului la pedalare, iar dacă dorim o manevrabilitate mai bună, scade stabilitatea la vitezi mai mari de deplasare.

Totuși, seriile entry-level și cele de mijloc oferă o geometrie la care toate aceste calități sunt foarte bine dozate, potrivindu-se perfect unui ciclist amator. Bineînțeles, cadrele de top oferă o maximă eficiență, sacrificând confortul – aspect secundar în lupta cu cronometrul.

Din ce aliaj este fabricat cadrul și care sunt diferențele dintre un producător și altul?

Pe lângă geometrie, un alt factor la fel de important este tipul aliajului. Cadrele Felt pentru MTB adulți sau copii/Hibride sunt făcute din aliaj de aluminiu 6061 Premium. Este un aliaj ușor, versatil, care are calități excepționale.

Însă, pe piață există foarte multe aliaje 6061. Probabil că sunt zeci de rețete de obținere a acestui popular aliaj, cu aplicații diferite, de la cutiile de suc (6061-O), până la șasiuri de mașini de circuit și elemente de fuselaj în construcția de avioane (6061-T6).

Diferența constă în aplicarea unor tratamente termice, atât asupra materialului brut, cât și a asupra materialului finit. Este foarte important de știut că un cadru de bicicletă trebuie tratat termic, după ce au fost sudate toate elementele sale, pentru că prin sudură materialul din imediata vecinătate se decălește, pierzându-și calitățile și rezistența cu până la 80%.

Sunt mulți producători de biciclete care nu recălesc cadrul după ce acesta a fost sudat, pentru a evita niște costuri de producție. Produc un cadru mai ieftin, dar cu proprietăți net inferioare unui cadru cu toate tratamentele termice aplicate. Astfel, garanția oferită va fi mai scurtă.

Un alt factor care contribuie la rigiditatea cadrului este profilul țevilor. În ultimii șase ani a devenit din ce în ce mai popular procesul de hidroformare. Se studiază un profil eficient al țevii și se testează într-un program CAD, iar mai apoi este creată matrița și prototipul.

Se crează o cameră de presiune cu matrița negativă, în care este plasată țeava de aluminiu. Prin această țeavă se va introduce un fluid care este împins cu putere de către niște pompe hidraulice, iar țeava se va mula pe matriță, căpătând forma dorită. Prin această metodă de modelare la rece a țevii de aluminiu se pot obține profile cu o rezistență crescută la torsiuni, oferindu-i cadrului excepționale calități.

Ce performanțe sunt afectate în urma decălirii cadrului?

Atunci când cadrul este decălit își pierde rezistența. Asta nu înseamnă că se va rupe, dar se poate flexa mult mai ușor, la fiecare apăsare pe pedală. Flexând, toată forța cu care se apasă în pedala nu se transformă integral în energie cinetică. Cu alte cuvinte, se pierde eficiența.

Spre exemplu, la urcarea unei pante abrupte se apasă mai vârtos pe pedale, iar furca ar trebui să fie blocată, astfel încât cadrul să rămână rigid. Dacă aceste flexează, înaintăm mai greu și obosim mai ușor.

By Emilian Nedelcu

Editor Biciclistul.ro | emilian.nedelcu@gmail.com | 0724.479.508 | FACEBOOK | | YOUTUBE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.