Sam Bennett este un nume recunoscut în ciclismul mondial, un sprinter de clasă care și-a pus amprenta pe cele mai mari curse. Născut pe 16 octombrie 1990, în Wervik, Belgia (deși de naționalitate irlandeză), Bennett a devenit faimos pentru viteza sa explozivă și capacitatea de a câștiga etape în sprinturi masive.
Cariera lui Sam Bennett este presărată cu victorii impresionante, care i-au consolidat reputația de unul dintre cei mai buni sprinteri ai generației sale:
- Turul Franței: A obținut două victorii de etapă în Turul Franței din 2020 și, cel mai notabil, a câștigat clasamentul pe puncte (tricoul verde) în aceeași ediție. Această performanță l-a propulsat în elita sprinterilor mondiali.
- Giro d’Italia: A demonstrat constanta sa valoare și în Turul Italiei, cu trei victorii de etapă în 2018 și încă o victorie de etapă în 2020.
- Vuelta a España: Și-a adăugat în palmares și succese în Turul Spaniei, cu două victorii de etapă în 2019.
- Alte victorii importante: Pe lângă Marile Tururi, Sam Bennett a câștigat numeroase curse de o zi și etape în competiții prestigioase precum Paris-Nice, Critérium du Dauphiné, BinckBank Tour (acum Benelux Tour) și Tirreno-Adriatico, consolidându-și statutul de sprinter de top.
În prezent, Sam Bennett, la 34 de ani, continuă să fie un ciclist activ și competitiv. După o perioadă la echipa Bora-Hansgrohe, urmată de un transfer la Deceuninck–Quick-Step și apoi o revenire la Bora-Hansgrohe, în 2024 s-a alăturat echipei Decathlon AG2R La Mondiale. El își propune să își recapete forma maximă și să adauge noi victorii în palmares, în special în Marile Tururi. Se concentrează pe antrenamente riguroase, menținerea unui echilibru delicat între volumul de muncă, nutriție și gestionarea greutății, elemente esențiale pentru un sprinter la cel mai înalt nivel.

Sam Bennett a acordat un interviu exclusiv pentru Biciclistul.ro, în cadrul unei întâlniri speciale la Lille, orașul care va găzdui anul acesta startul Turului Franței. Această oportunitate unică a fost posibilă datorită invitației primite de la Decathlon România, care mi-a oferit șansa de a vizita „village-ul” B’Twin din Lille (vezi și articolul despre ciclism și Generația Z, un studiu comandat de Decathlon).
Acolo, am avut ocazia să observ îndeaproape procesele riguroase de testare a produselor și, mai mult, să pedalez alături de Sam Bennett și de colegul său, Oliver Naesen, o experiență memorabilă alături de doi cicliști de elită.
Sam Bennett mi-a oferit o perspectivă detaliată asupra regimului său de antrenament, provocărilor și mentalității de sprinter de top. Pentru el, a fi sprinter înseamnă mai mult decât a avea o viteză explozivă; necesită un “motor mare” și o abordare care îmbină anduranța specifică cicliștilor de clasice cu puterea necesară în sprinturi.
Bennett nu este neapărat cel mai “pur” sprinter care stă ascuns până în ultimii 100 de metri. Adesea, el preferă să se lanseze mai devreme, beneficiind de puterea sa de anduranță pentru a menține viteza pe o distanță mai lungă și a-și depăși adversarii prin forță și rezistență, mai degrabă decât printr-o explozie bruscă. Această abordare necesită un calcul precis și o încredere imensă în capacitatea sa de a menține efortul până la linia de sosire.
Regimul de antrenament și volumul
Bennett a explicat faptul că, spre deosebire de alți sprinteri care pot face mai puține ore de antrenament pentru a fi mai proaspeți la final, el are nevoie de un volum considerabil pentru a-și construi o bază solidă de anduranță. Asta îi permite să ajungă la finalul curselor cât mai proaspăt posibil.
El petrece între 24 și 30 de ore pe săptămână pe bicicletă, la care se adaugă sesiunile de sală. Înainte de tururi majore, volumul scade la 14-16 ore pe săptămână, axându-se mai mult pe puterea de vârf. Cu toate acestea, a constatat că un volum mai mic îi afectează greutatea și condiția fizică generală. Ideal, se antrenează între 24 și 26 de ore pe săptămână, la care se adaugă sala.
Provocările antrenamentului: lactatul și cuplul

Fiind un ciclist experimentat, Bennett se concentrează pe anumite aspecte cheie ale performanței. Unul dintre ele este sprintul sub lactat. Antrenamentele sale implică eforturi intense, până la epuizare, urmate de 15 secunde de sprint la intensitate maximă. Nu puterea absolută este importantă aici, ci capacitatea de a tolera și de a sprinta eficient în condiții de oboseală musculară și acumulare de lactat.
„Trebuie să lucrez la sprintul în condiții relaxate, ceea ce înseamnă să fac un efort intens, să ajung la punctul în care picioarele mele sunt blocate complet, apoi să sprintez 15 secunde la putere maximă… Nu contează ce putere scot, ci să sprintez sub lactat, să învăț să tolerez lactatul”, spune Bennett.
O altă problemă identificată este lipsa de cuplu (torque) la viteze mai mici, în special pe măsură ce înaintează în vârstă. Pentru a compensa acest lucru, face multe exerciții de forță, similare cu cele de la sală, la cadențe joase, aproximativ 40 rpm pe bicicletă. Acest lucru îl ajută să mențină viteza și puterea chiar și în condiții dificile.
Echilibrul delicat: antrenament, nutriție și greutate

La momentul interviului, Bennett avea 67 kg. Nu s-a atins de niciuna dintre gustările puse la dispoziție de Decathlon invitaților săi, bloggeri și jurnaliști sportivi veniți din lumea întreagă la Lille.
Sam a subliniat complexitatea echilibrului dintre antrenament, nutriție și menținerea greutății. Eforturile scurte și intense necesită un aport mare de carbohidrați pentru a alimenta puterea de vârf. Totuși, dacă volumul de antrenament scade, caloriile în plus se transformă în creștere în greutate.
„Este un act de echilibru constant”, spune el. Trebuie să se asigure că are suficient combustibil pentru eforturile intense, dar nu atât de mult încât să acumuleze grăsime. Greutatea corporală este crucială în ciclism, mai ales în etapele montane. Un kilogram în plus poate însemna aproape două bidoane de apă pe o cățărare. „Dacă ai trei kilograme în plus, asta înseamnă șase bidoane Imaginează-ți că ai avea tricoul plin de bidoane pe care să le duci coechipierilor și nu ai putea ajunge”, explică el.
Turneele montane: o provocare pentru sprinteri
Pentru sprinteri, etapele montane nu sunt niciodată zile de recuperare, chiar dacă pentru cățărători pot părea așa. Bennett spune că sprinterii trebuie să-și ducă greutatea corporală pe munte, ceea ce este epuizant.
„E frustrant când cățărătorii cred că o etapă montană e o zi de recuperare pentru sprinteri, doar că sprinterii trebuie să forțeze la maximum în astfel de etape”, afirmă Sam. Preferă etapele montane care nu sunt extrem de dificile, dar suficient de grele încât să obosească sprinterii mai grei și să-i permită să iasă în evidență datorită “motorului” său mai mare.
„Îmi plac etapele puțin mai dificile, pentru că de obicei sunt mai ușor și am un motor mai mare. Așa că etapele cu puțină urcare mă ajută, îi obosesc pe sprinterii mai grei și pot ajunge la final mai bine”, explică Bennett.
Accidentări și recuperare
Cea mai provocatoare cursă a care a participat Sam Benett a fost Turul Franței din 2016, când a căzut în prima etapă și și-a rupt un os la mână. Mai mult, o mare parte din piele i-a fost rașchetată și a fost nevoit să continue cursa cu bandaje și să se recupereze pe măsură ce Turul avansa în etape.
„Am căzut în prima etapă și mi-am rupt un os la o mână. Am terminat Turul Franței după acel accident, dar în prima săptămână, în fiecare zi trebuia să îmi iau o oră dimineața și o oră seara pentru a-mi schimba bandajele de pe spate și de pe șolduri”, își amintește Bennett.
„Giro este cel mai greu ca traseu, Turul Franței este cel mai greu din cauza ocaziei uriașe, iar Vuelta este grea din cauza căldurii și a cățărărilor”, a mai spus el.
Revenirea după o accidentare este o provocare, nu doar fizic, ci și mental, din cauza pierderii încrederii. O accidentare minoră, cum i s-a întâmplat la un moment dat, când s-a lovit cu genunchiul de ghidon, impact care până a urmă s-a transformat într-o tendinită, poate afecta semnificativ cariera. „E incredibil cum lucruri mici te pot distruge”.
Lupta cu dulciurile și gestionarea nutriției

Cea mai mare provocare personală a lui Bennett este să nu mănânce dulciuri. „Asta e cel mai dificil pentru mine, pentru că iubesc dulciurile, iubesc ciocolata”, mărturisește el. Secretul este crearea unor obiceiuri sănătoase și găsirea unor alternative, cum ar fi înlocuirea ciocolatei cu iaurt cu mai puține calorii.
„E vorba de a crea obiceiuri mai sănătoase care să poată fi menținute pe perioade mai lungi, așa că fie îmi schimb ciocolata cu un iaurt care are mai puține calorii”, spune Bennett. Echipa are nutriționiști care îl monitorizează, dar el încearcă să-și creeze propriile obiceiuri sănătoase. În afara sezoanelor de vârf, își permite și momente de relaxare culinară. „Nu e mereu totul strict, pentru că pur și simplu nu poți menține asta”, subliniază el.
O zi tipică de masă în Tur
În timpul unui Tur, dieta lui Sam Bennett este strict controlată. O masă tipică ar include:
- 250-300 grame de cereale a micul dejun, de obicei ovăz.
- 2 vafe și 80 grame de pâine.
- Prăjituri speciale pentru sportivi și cafea înainte de cursă.
- Paste la prânz.
- 200 grame de carbohidrați în ultima oră a zilei, de obicei seara.
Orele de masă variază în funcție de programul cursei și de călătoriile către următorul hotel, putând mânca la 7-8 PM sau chiar la 9:30-10 PM. „Depinde, mă uit la orar. Uneori mănânc la 21:30-22:00, alteori la 19:00-20:00. Depinde de călătoria până la următorul hotel, se schimbă destul de mult”, explică Bennett.

Pericolele ciclismului și sprijinul familiei
Sam Bennett este conștient de pericolele ciclismului, dar încearcă să nu se gândească prea mult la ele.
„Încerc să nu mă gândesc la asta. Adică, a fost mereu periculos și nu a devenit mai periculos”, spune el. El menționează că accidentele la 70 km/h sunt adesea “alunecări” și pot duce doar la julituri și rașchetări, în timp ce la 30 km/h, dacă lovești un obstacol, impactul este mai dureros.
„La 70 km/h e o alunecare, dacă nu lovești ceva. Dar la 30 km/h… depinde, dacă aluneci e mai ușor, dar dacă lovești ceva tare, atunci e mai dureros”, explică Sam. El își minimizează riscurile evitând situațiile periculoase în antrenamente și concentrând toate riscurile în sprinturi, unde este necesar.
„Încerc să-mi minimizez riscul neasumându-mi riscuri în momentele de antrenament sau în curse care nu-mi sunt de folos, astfel încât în sprinturi să-mi scad șansele de accidentare și timpul petrecut pe bicicletă cu risc să fie doar în sprinturi”, subliniază el.
Familia sa este, desigur, îngrijorată, dar înțelege că face parte din meseria sa. „Da, da, desigur, dar face parte din meseria mea și nu te poți gândi la asta”, conchide Bennett.
Odihna și ciclismul: o luptă continuă
Somnul este o altă provocare majoră. După eforturile intense din timpul unei curse, este dificil să te odihnești bine, mai ales când a doua zi începe un nou ciclu. „E dificil, da, da, e greu”, recunoaște el.
Am avut puțin timp la dispoziție să stăm de vorbă (15 minute), dar cred că interviul cu Sam Bennett ne oferă o imagine destul de clară a dedicării și sacrificiilor necesare pentru a fi un ciclist profesionist de top, un act de echilibru constant între efort fizic, disciplină mentală și gestionarea fiecărui detaliu al vieții sale.
Victorii obținute de Sam Bennett în 2025

Sam Bennett a înregistrat până acum patru victorii de etapă în 2025:
- Două etape în Tour de La Provence (clasa 2.1), în luna februarie.
- Două etape în Région Pays de la Loire Tour (clasa 2.1), în luna aprilie.
Informații inedite despre Sam Benett
- Mi-a spus că cea mai mare valoare de VO2 Max pe care a avut-o este de 86.
- Sam Bennett s-a născut de fapt în Wervik, Flandra, Belgia, în 1990. Tatăl său, Michael, juca fotbal profesionist pentru un club local. S-a mutat împreună cu părinții înapoi în Irlanda, țara lor natală, la vârsta de patru ani, crescând în Carrick-on-Suir, orașul legendarului ciclist irlandez Sean Kelly. Chiar dacă e născut în Belgia, Sam se descrie ca fiind „definitiv 100% irlandez”.
- A încercat diverse sporturi precum fotbalul, atletismul și sporturile naționale irlandeze (Gaelic football și hurling), dar a descoperit ciclismul la vârsta de 9 ani, pe o bicicletă de munte, iar prima sa cursă pe șosea a fost la 14 ani.
- În timpul Turului Emiratelor Arabe Unite din 2021, în etapa a 4-a, Sam Bennett a înregistrat o putere maximă de 1595 wați, conform datelor Velon. Acest lucru îl plasează printre cicliștii cu cele mai mari puteri de vârf.
- Pentru a se pregăti pentru condițiile toride din anumite curse, precum Vuelta a España, Sam a dezvăluit o metodă de antrenament neconvențională: s-a antrenat în Monaco purtând echipament de iarnă pentru a-și crește temperatura corporală și a se aclimatiza la căldură.
- Sam Benett este căsătorit din 2019 cu Tara Bennett și au un copil. Tara este și ea o sportivă talentată, fiind o săritoare în înălțime performantă și o bună sprinteră în atletism.