Piața de biciclete din România se află într-un punct paradoxal. La o primă vedere, este o piață dominată de retaileri cu nume sonore și cifre de afaceri impresionante. Însă o analiză a datelor financiare din 2024 scoate la iveală o realitate dură: mulți dintre acești giganți pierd bani, însă în același timp și magazinele specializate, sufletul comunității de cicliști, duc o luptă crâncenă pentru supraviețuire, multe dintre ele fiind adâncite în pierderi. Cum s-a ajuns aici și, mai ales, cum se poate ieși din acest impas?
Dominația paradoxală a giganților pe pierdere
În vârful piramidei stă un singur rege necontestat și profitabil: Decathlon. Cu o cifră de afaceri de 1,437 miliarde de lei și un profit de 75,2 milioane de lei în 2024, gigantul francez nu doar că domină, ci și setează standardul de preț și accesibilitate, punând o presiune enormă pe restul pieței.
Trebuie însă menționat un aspect esențial: în cazul retailerilor de anvergură este dificil, dacă nu imposibil, să estimăm din datele publice care este ponderea exactă a vânzărilor de biciclete și produse conexe (echipamente, componente, service) în cifra totală de afaceri. Rezultatele lor financiare reflectă vânzări din zeci de alte categorii sportive, de la drumeție la natație. Cu toate acestea, volumul și vizibilitatea departamentelor de ciclism din aceste magazine confirmă importanța strategică a acestei categorii și impactul lor zdrobitor asupra percepției și prețurilor din piață.
În umbra succesului Decathlon, alți retaileri mari se luptă să țină pasul, iar bilanțurile contabile arată o altă poveste. Hervis Sports a încheiat anul 2024 cu pierderi masive de -41,3 milioane de lei. Un alt jucător important, SportGuru, deși mult mai mic, a raportat de asemenea pierderi semnificative, de -4,3 milioane de lei, chiar mai mari față de anul precedent. Această tendință arată că un volum mare de vânzări pe multiple categorii nu garantează succesul, iar modelul de business se dovedește a fi nesustenabil pentru mulți.
Clasament după profitabilitatea din 2024
Categorie | Magazin / Firmă | An | Cifră de Afaceri (lei) | Profit / Pierdere Net(ă) (lei) | Sursa |
Retailer Generalist | Decathlon (ROUMASPORT SRL) | 2024 | 1.437.000.000 | +75.200.000 | Termene.ro |
2023 | 1.367.000.000 | +72.500.000 | |||
Producător | Eurosport DHS SA | 2024 | 119.510.975 | +7.655.769 | Termene.ro |
2023 | 232.218.611 | +10.258.266 | |||
Distribuitor | DHS Bike Parts (Afisport.ro) | 2024 | 30.981.453 | +455.240 | Termene.ro |
2023 | 41.276.366 | -171.368 | |||
Magazin Specializat | Maros Bike SRL | 2024 | 13.605.160 | +419.136 | Termene.ro |
2023 | 12.247.866 | +377.987 | |||
Magazin Specializat | Teo Bikes (TEO BIKE SRL) | 2024 | 1.353.498 | +250.796 | Termene.ro |
2023 | 895.111 | +123.701 | |||
Magazin Specializat | BikeXCS (A & S 2000 COMPANY SRL) | 2024 | 4.048.236 | +168.229 | ListaFirme.ro |
2023 | 4.533.134 | +281.895 | |||
Magazin Specializat | Trisport SRL | 2024 | 1.838.077 | +12.636 | Termene.ro |
2023 | 1.879.882 | +25.864 | |||
Magazin Specializat | Moș Ion Roata SRL | 2024 | 1.910.000 | +1.203 | Termene.ro |
2023 | 1.750.000 | -10.457 | |||
Magazin Specializat | Bucharest Bike Traffic (B T BIKE TRADING) | 2024 | 2.126.176 | -14.717 | Termene.ro |
2023 | 2.016.920 | +123.834 | |||
Distribuitor | Sincron Performance (Giant) | 2024 | 2.198.775 | -210.787 | Termene.ro |
2023 | 2.224.348 | -203.943 | |||
Magazin Specializat | Bikehouse (BIKEHOUSE CONCEPT STORE) | 2024 | 1.109.117 | -279.463 | Termene.ro |
2023 | 988.291 | -179.919 | |||
Magazin Specializat | Bikezone SRL | 2024 | 3.321.731 | -356.969 | Termene.ro |
2023 | 3.824.965 | -115.656 | |||
Magazin Specializat | Biciclop SRL | 2024 | 5.399.761 | -614.077 | Termene.ro |
2023 | 5.378.077 | -806.940 | |||
Magazin Specializat | Bikexpert (ASSPORT FLORESCU SRL) | 2024 | 25.890.000 | -754.689 | Termene.ro |
2023 | 24.710.000 | +17.701 | |||
Retailer Generalist | SportGuru (GURU DISTRIBUTION SRL) | 2024 | 22.366.529 | -4.305.514 | Termene.ro |
2023 | 24.384.877 | -2.316.533 | |||
Retailer Generalist | Hervis Sports (HERVIS SPORTS AND FASHION) | 2024 | 342.500.000 | -41.300.000 | Termene.ro |
2023 | 346.900.000 | -26.600.000 | |||
Faliment | Veloteca SRL | 2023 | 482.831 | -617.503 | ListaFirme.ro |
Magazin Specializat | Provelo SRL* | 2023 | 438.455 | -178.679 | Termene.ro |
*Notă: Firmele Veloteca și Provelo sunt plasate la final deoarece nu au date financiare publicate pentru 2024, neputând fi clasate conform profitabilității din acel an.
Lupta pentru relevanță a magazinelor specializate
Dacă viața este grea pentru giganți, pentru magazinele dedicate exclusiv ciclismului, ea a devenit o veritabilă luptă pentru supraviețuire. Analiza datelor din 2024 relevă un tablou sumbru pentru multe nume cunoscute.
- Cei care au cedat: Cel mai dur exemplu este Veloteca, care, după pierderi de -617.503 lei în 2023, a intrat în procedură de faliment, un semnal de alarmă pentru întreaga nișă.
- Cei care se luptă cu pierderi: Lista este lungă și îngrijorătoare. Bikexpert, un nume de referință, a încheiat 2024 cu pierderi de -754.689 lei. Biciclop a continuat pe pierdere cu -614.077 lei, la fel și importatorul Giant, Sincron Performance, cu -210.787 lei.
- Există însă și modele de succes, cum ar fi Maros Bike (+419.136 lei profit) și BikeXCS (+168.229 lei profit). Un alt caz pozitiv este cel al Teo Bikes, care nu doar că a fost profitabil (+250.796 lei), dar și-a dublat profitul și și-a crescut afacerile cu peste 50% într-un singur an.
Concluzie: Cum supraviețuiești în umbra gigantului?
Ce pot face magazinele specializate pentru a nu fi strivite de prețurile și volumele Decathlon? Răspunsul nu stă în a concura pe același teren, ci în a oferi ceea ce un gigant, prin natura sa nu poate oferi: specializare, servicii premium și comunitate.
- Excelența în service, poate fi cel mai mare diferențiator. Magazinele pot investi în mecanici buni, scule profesionale și servicii pe care nu le găsești oriunde: service complex pentru suspensii și furci, construirea de roți la comandă, diagnoză avansată pentru e-bike-uri și, mai ales, servicii de bike fitting profesionist. Un ciclist va plăti întotdeauna pentru o bicicletă care i se potrivește perfect și pentru un mecanic în care are încredere.
- Produsele de nișă ar putea aduce un avantaj diferențiator, cu toate că Decathlon a început să acopere și această subcategorie (vezi echipamentele și bicicletele Van Rysel). Piața pentru biciclete de performanță, componente high-end și echipamente specializate va exista mereu. O altă direcție ar fi supraspecializarea pe un segment în creștere: e-bike-uri de calitate, fie ele de munte sau de oraș, unde consultanța specializată este esențială.
- Crearea unei comunități, pentru că un magazin local trebuie să fie mai mult decât un spațiu de vânzare. El trebuie să devină un hub social pentru cicliștii din zonă. Mă gândesc la organizarea de tururi de weekend, ateliere de mecanică de bază, evenimente de lansare de produse sau seri de vizionat filme cu și despre ciclism. Așa construiești loialitate și transformi clienții în prieteni ai magazinului.
Cred că în final, piața se curăță și se maturizează. Viitorul magazinelor specializate nu stă în a vinde cutii cu biciclete la preț redus, ci în a oferi o experiență completă, bazată pe expertiză, încredere și pasiune comună. Acestea sunt valori pe care niciun gigant, oricât de mare ar fi, nu le poate replica la scară.