În data de 7 decembrie am trimis mai multe întrebări Brigăzii Rutiere a Capitalei, privitoare la accidentele în care au fost implicați bicicliștii, dar și în legătură cu pistele destinate bicicliștilor, atât de mult contestate.
Înainte de a vă reda răspunsul oficial pe care l-am primit astăzi, iată care au fost întrebările mele:
– Câte accidente rutiere au avut loc în București/la nivel național în 2012?
– Dintre acestea în câte au fost implicați și bicicliști? (București/nivel național)
– Câți bicicliști au murit în 2012 în urma accidentelor rutiere?
– Cât la sută dintre accidentele în care au fost implicați bicicliști în 2012 s-au produs din cauza acestora?
– Care au fost principalele cauze de producere a accidentelor rutiere, în care au fost implicați și bicicliști, în 2012?
Întrebări despre pistele pentru bicicliști
– Din câte știu, pistele pentru bicicliști au fost declarate de către Poliție ca fiind ilegale. Care este alternativa bicicliștilor bucureșteni, să meargă pe carosabil?
– Pe unde nu au voie bicicliștii să circule în București?
– Care sunt motivele pentru care bicicliștii din București sunt pasibili pentru amenzi?
Răspunsurile oficiale, din partea șefului Brigăzii Rutiere, comisar șef de poliție Nicu Dragoș:
Urmare a solicitării dumneavoastră transmisă prin e-mail Brigăzii Rutiere a Capitalei unde a fost înregistrată sub numărul de mai sus, vă comunicăm următoarele:
La nivelul Brigăzii Rutiere au fost înregistrate, în primele 11 luni ale anului 2012, 878 de accidente rutiere grave. Dintre acestea, în 49 au fost implicaţi biciclişti.
În aceste 49 de accidente, 2 persoane şi-au pierdut viaţa iar 47 au fost rănite grav. În 40 de accidente, cauza de producere a fost încălcarea legislaţiei rutiere de către această categorie de participanţi la trafic.
Nu se poate vorbi despre noţiunea de vinovăţie cu privire la accidentele în care au fost implicaţi bicicliştii, întrucât activitatea de cercetare penală reprezintă o enumerare de activităţi desfăşurate sub stricta supraveghere a procurorului, iar stabilirea cu exactitate a vinovăţiei părţilor implicate într-un accident rutier, se va face doar la finalizarea cercetărilor.
Principalele cauze de producere a accidentelor rutiere grave în care au fost implicaţi biciclişti sunt: abateri săvârşite de către conducătorii acestor vehicule pe două roţi, neasigurarea la schimbarea direcţiei de deplasare sau a benzii de circulaţie, neacordarea priorităţii de trecere vehiculelor sau nerespectarea culorii semaforului electric.
În cursul acestui an, urmare a unor sesizări primite, Brigada Rutieră Bucureşti a demarat o activitate de verificare a pistelor de biciclete din Bucureşti, fiind constatate o serie de deficienţe în semnalizarea rutieră a acestora, precum şi obstacole care le fac impracticabile şi pun în pericol siguranţa rutieră a bicicliştilor şi pietonilor.
S-a constatat faptul că pe tronsoane din cadrul pistelor pentru biciclişti nu există spaţiu suficient pentru circulaţia pietonilor, marcajele aferente pistei sunt deteriorate sau inexistente, bordurile trotuarelor nu sunt coborâte în zona intersecţiilor între pistă si arterele laterale, semnalizarea prin indicatoare este incompletă, lipsesc stâlpişori de protecţie.
Având în vedere cele mai sus menţionate, în conformitate cu prevederile art. 5, alin (9) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în care se stipulează: „în scopul asigurării desfăşurării în condiţii de siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, poliţia rutieră poate solicita administratorului drumului public executarea sau, după caz, desfiinţarea de amenajări rutiere”, Brigada Rutieră a dispus restricţionarea circulaţiei bicicletelor şi desfiinţarea temporară a pistelor, până la asigurarea circulaţiei pietonilor şi bicicliştilor în condiţii de siguranţă
În situaţia în care nu există piste amenajate în afara părţii carosabile (drumuri laterale, trotuare, etc.), bicicliştii pot folosi partea carosabilă, cât mai aproape de acostamentul din partea dreaptă a drumului, cu respectarea semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie specifice bicicliştilor conform legislaţiei rutiere în vigoare.
În municipiul Bucureşti, bicicliştilor le este interzis să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificaţia „Accesul interzis bicicletelor”, iar motivele pentru care bicicliştii pot fi sancţionaţi contravenţional sunt prevăzute în Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice la art. 161 alin. 1.
Fain!
Ma bucur ca ai obtinut datele astea, am sa-mi permit sa le folosesc in propria mea analiza. Evident, cu citarea surse!