Sunt Bogdan Popescu și sunt un ciclist amator mediocru. Asta înseamnă că în orice grup cu care ies la o pedală va fi cel puțin unul care mă va face să gâfâi în plasa lui, iar la deal se va găsi un flăcău care să mă lase în urmă. De ceva ani merg la concursuri de șosea, dar niciodată nu am ieșit pe vreun podium, locul meu fiind prin prima jumătate, uneori chiar treime sau sfert. Ca paranteză, am ieșit odată pe podiumul categoriei 40-49 de ani, dar mai mult datorită faptului că nu au venit mulți oameni buni la acel concurs. Însă de multe ori am avut clasări mai bune decât oameni care erau mai puternici ca mine.
„Vulpoiule”, mi-a zis Emilian, încurajându-mă să povestesc despre cum fac să-mi folosesc resursele mai bine decât alți mediocri. Acest lucru se poate face dacă mergi urmărind niște reguli de tactică și disciplină. Am învățat toate lucrurile astea în primul rând urmărind ciclism la televizor (de prin 1994), în special cursele clasice de o zi, dar și din concursuri și ture.
Iată câteva recomandări dacă vrei să scoți cel mai bun rezultat din ce pot oferi picioarele și resursele tale de energie. Cu aplicare pentru concursul din acest week-end, pe 31.10, Road Grand Tour, Drumul Vinului 2020, de la Crama Seciu. Acolo sunt 2 variante de traseu, tura scurtă, 62 km și 3 urcări la Seciu, și tura lungă, 109 km și 5 urcări la Seciu. Traseul e pe o buclă de 23 km, cu 3 km urcare, apoi vreo 2 valonați, coborâre și 15 de plat.
În primul rând, nu uita că obiectivul tău este unul de atins la finalul cursei: să scoți cea mai bună clasare posibilă. Nu trebuie să fii distras de alte chestiuni. De exemplu, nu trebuie să demonstrezi nimănui din jurul tău nimic, nu trebuie să-ți arăți mușchii unor necunoscuți alături de care te nimerești la un moment dat.
Ideea de bază este e să obții cea mai rapidă înaintare cu cel mai mic consum de energie. Faci asta petrecând cât mai puțin timp în vânt, adică stând la plasă pe plat. Cel mai bine e când mergi în grup, așa că încearcă să eviți să mergi singur. La deal, pentru ciclistul mediocru nu contează trena, contează cât îl duc picioarele.
Trage tare pe primii kilometri
(la Seciu startul se dă din mers, pe plat), astfel încât să prinzi cel mai puternic grup posibil pentru tine. Mai bine dai distanță dintr-un grup puternic decât să fi într-un grup unde ești mai puternic decât cei din jurul tău și să fie nevoie să prinzi un grup din față. Bine, e recomandabil să nu-ți lași ficatul pe șosea doar ca să stai cu cei mai buni pentru 10-20 km, iar apoi să mergi din crampe în crampe. E bine să-ți cunoști organismul și să știi care e limita lui, ca să-ți dai seama unde te potrivești.
Dacă te-ai rupt de un grup, fă un efort câteva minute și trage tare să-i prinzi. Dacă vezi că n-ai nicio șansă, atunci mergi în ritmul tău. Din când în când mai uită-te în spate, că e posibil să vină alții din urmă. Dacă vezi oameni în spate, estimează dacă și cam în cât timp te vor prinde și decide dacă e mai bine să-i aștepți și să mergi cu ei. De exemplu, la bucla de la Seciu, dacă crezi că te vor prinde până începe urcarea e preferabil să îi aștepți și să mergi la căldurică până începe cățărarea.
Caută să stai cât mai bine protejat în grup
Fii atent de unde bate vântul și poziționează-te cum trebuie. Dacă vine din lateral dreapta, de exemplu, du-te în stânga omului din fața ta, măcar cu roata ta din față în dreptul roții din spate a celui din fața ta. Nu-ți face griji că veți ocupa mai mult loc pe șosea. Nu e prima și nici ultima oară când vei fi înjurat de șoferi. Fuck it, e concurs!
Alimentează-te
Ești într-un mini-pluton, ești foarte concentrat și la limită; e foarte normal ca în momente ca astea să uiți să mai bei sau să iei un gel. E posibil să nici n-ai chef și putere, căci tot focusul tău e în a te deplasa și a naviga între roți. Trebuie însă să nu uiți să bei și să iei un gel. Dacă mergi la Seciu la tura scurtă poți să supraviețuiești doar cu geluri, dacă mănânci cum trebuie înainte de cursă: ai de pedalat cam 2 ore+, maximum 3, eventual poți lua un baton cu tine, dacă ești mai mâncău. La tura lungă e nevoie și de niște batoane, banane, fripturi sau ciorbe de burtă, fiecare ce preferă să care și să consume pe drum.
Respectă grupul și pe colegii tăi
E important să stai la plasă și să economisești energie, dar asta nu înseamnă să fii nesimțit. Nu-ți vei câștiga prieteni dacă zici celor din grup că nu treci la trenă pentru că nu mai poți, iar pe urcare să sprintezi în fața tuturor. În cazul în care lumea se rotește la trenă în grup, e frumos să îți aduci aportul și nu doar să stai la plasă.
Nu trage la trenă doar ca să arăți că poți!
Recomandarea este însă să treci la trenă numai când îți vine rândul. E posibil însă să fie alții mai puternici, mai muncitori, poate mai dornici să își arate mușchiul, care să vrea în mod deosebit să tragă la trenă. Dacă e așa, se recomandă să nu-i deranjezi și să stai la căldurică în spatele lor. Dacă-ți aduci aminte de școală, nu trebui faci ca tocilarul, care ridică mâna la fiecare întrebare a profesorului, ci ca cel din ultima bancă, care știe să răspundă, dar o face doar dacă e întrebat.
Nu fi cocoș, ai răbdare
Recomandarea aceasta merge mână în mână cu nu trece la trenă doar ca să arăți că ești puternic. De multe ori, când stai la plasă pedalezi fără mare efort, ceea ce te face să te simți foarte puternic. Mai ales când e vânt de față se întâmplă asta, când cel de la trenă duce tot greul, iar tu ești la „căldurică” în spate. Un cocoș va considera că se merge prea încet și va simți nevoia să le arate celorlalți că el e mai puternic. Se va duce în față, în vânt, și se va tăia ca macaroana. Nu fi cocoș.
Fii atent cât de mult te consumi la trenă
Dacă ajungi să tragi la trenă într-un grup, nu trage niciodată la limita forțelor tale, chiar dacă asta înseamnă să imprimi grupului o viteză mai mică decât o făceau cei dinaintea ta. Ideea e că în momentul în care te vei da la o parte e posibil ca următorul să accelereze puternic, iar tu să nu ai resurse să sprintezi ca să te ții de grup. Poți să tragi la maxim doar dacă vrei să prinzi pe cineva, căci apoi îți poți trage sufletul după ce-l ajungi, stând în spatele lui.
Folosește-ți inteligent resursele pe urcare
Raportându-te la ceilalți din jurul tău. La cursa de la Seciu sunt 3 sau 5 urcări, iar fiecare urcare fărâmițează grupurile. Când intri pe urcare, ia-ți repere ceilalți oameni din jurul tău. Dacă nu e nimeni în fața ta la o distanță pe care crezi că o poți recupera, ia în calcul să mergi în ritmul celor de lângă tine, chiar dacă tu poți mai tare. Ceilalți oameni te pot ajuta pe plat, așa că nu are rost să tragi tare doar ca să iei 30 de secunde pe urcare, pe care să le pierzi pe bucata valonată care urmează sau pe plat. Vei economisi astfel resurse. Să nu uităm că o tură la cursa de la Seciu are doar 3 km de urcare, 75% din cursă fiind pe plat sau valonat, unde să faci parte dintr-un grup ajută mult.
Cum să stai în grup
Concursurile cu mediocri nu sunt ca Turul Franței. Nu va fi un pluton de 100+ de oameni care vor merge în același ritm. Un mediocru va fi probabil parte dintr-un grup de 10-20 persoane (orientativ, poate fi mai mic sau mai mare, în funcție momentul cursei), dar regulile de acolo se aplică. Dacă ai văzut pe unde stau favoriții într-un pluton profesionist, vei vedea că-s în față, dar nu primii, ci undeva în primul sfert al plutonului. Stau protejati de vânt, dar și destul de aproape de vârf ca să reacționeze la orice atac. Așa ar trebui să faci și tu. Asta dacă te țin picioarele, că altfel la fiecare accelerare cel mai probabil te vei scurge ușor către spatele grupului, de unde ai toate șansele să te rupi de tot.
Accelerările în grup
De fiecare dată când trebuie să-ți ieși din ritm, să accelerezi brusc sau să sprintezi, consumi resurse suplimentare. Ca să reduci acest consum, e recomandat să accelerezi progresiv, nu brusc. Când ești într-un grup, poți face asta lăsând pe alții din spatele tău să accelereze după cei care au început să sprinteze. Acesta este un fel de poker, un joc de cine cedează primul. De multe ori, dacă ai răbdare și nu reacționezi imediat la cei din fața ta care au sprintat, cei din spatele tău te vor depăși și se vor duce să-i prindă. Tu vei avea câteva momente ca să accelerezi progresiv, plus că vei merge în plasa celor care te-au depășit.
Menține o cadență ridicată
Evită momentele în care îți forțezi prea mult mușchii. Astea sunt momentele alea în care ești la limită, vrei să tragi și mai tare ca să menții ritmul celorlalți, iar din stresul ăsta ajungi să împingi un raport prea mare pentru tine, într-o cadență mică (gen 60 RPM). De obicei se întâmplă asta când trebuie trecut peste un dâmb, o urcare scurtă, și vezi că mai ai puțin până treci peste și forțezi. Nu are rost. Se recomandă să dai pe un pinion mai mare și să accelerezi mărind cadența la peste 80 RPM. Când forțezi cu un raport prea mare pentru tine consumi mai multe resurse, iar acidul lactic se adună în picior. E foarte posibil să nu fi conștient de momentele astea, căci ești concentrat pe fugă. Eu țin minte că cineva mi-a atras atenția chiar într-o cursă de greșeala asta, iar de atunci sunt atent la astfel de detalii.
Să stai la plasă = să mergi în spatele altui ciclist. La plasă consumi cu 30% mai puțină energie decât cel care merge în față.
A duce trenă = a merge primul într-un grup.