Weekendul trecut, mai precis sâmbătă, 29 aprilie, a avut loc prima etapă din cadrul unei competiții de a debutat în România: Cupa Națională de XCO.
Concursul a avut loc la Cluj, a făcut parte din Napo Cup XCO UCI, și a strâns la start peste 40 de sportivi, la toate categoriile. La Elite, categoria care m-a interesat în mod special, a fost o concurență de-a dreptul internațională, primii 10 în clasament fiind sportivi din alte țări.
Rezultatele oficiale aici.
Pentru cine nu știe, un concurs de tip XCO este un concurs MTB, în care riderii au de parcurs de mai multe ori un tur (am văzut că de regulă e de patru kilometri, dar poate fi și mai mare). Turul respectiv este presărat cu tot felul de zone tehnice, urcări abrupte, bolvani, trunchiuri de copaci peste care cicliștii trebuie să sară, zone cu nisip etc. Concursurile XCO sunt solicitante, îți trebuie o condiție fizică foarte, foarte bună, dar și o tehnică avansată de mânuire a bicicletei.
Am stat de vorbă cu unul dintre vicepreședinții Federației Române de Ciclism, Cătălin Sprînceană, care e și team managerul Dinamo BikeXpert Racing Team. L-am întrebat cum a debutat competiția și care sunt planurile pentru viitor.
”Organizarea de la Napo Cup a fost bună și ne bucurăm pentru numărul mare de participanți din toate colțurile Europei. Cupa Națională de XCO este un proiect pilot, departe de perfecțiune, care se va îmbunătăți pe parcurs, odată cu creșterea numărului de sportivi licențiați la Federația Română de Ciclism și odată cu experiența pe care o vom căpăta după acest prim an, a spus Cătălin Sprînceană”.
Am observat numărul mare de străini care au participat la acest concurs, așa că l-am întrebat pe Cătălin de ce au venit puțini sportivi români.
”Ne-a surprins plăcut numărul mare de sportivi străini, este un semn de normalitate. Cupa Națională de XCO este un proiect deschis tuturor, sperăm să existe o migrație de la etapă la etapă. Mai mult decât atât, ne propunem ca la anul Cupa Națională să găzduiască cel puțin patru competiții UCI.
Concursul a fost atrăgător, doar că baza de sportivi legitimați în România este mică, dar în creștere. Proba de XCO este mai puțin populară decât cea de XCM. Sunt sigur că numărul de concurenți va crește de la an la an, poate de la etapă la etapă”, a spus Cătălin Sprînceană.
Cursele de tip XCM sunt, de fapt, maratoanele MTB, în teorie cele mai grele curse de mountain biking, pentru că riderii trebuie să parcurgă și până la 80 km pe teren offroad. Distanțele pentru aceste curse variază, însă pleacă de la aproximativ 60 km (uneori depășesc și 100).
Niciun român n-a reușit să intre în top 10, Vlad Dascălu a fost aproape.
”Vlad Dascălu, de la Dinamo BikeXpert Racing Team a fost la un pas de top 10, terminând pe locul 11, după ce a avut probleme tehnice în fiecare tur. Toate opririle l-au costat timp și energie, doar în ultimii trei kilometri fiind depășit de către trei rideri”.
Următoarea etapă din Cupa Națională de XCO va fi găzduită de Cetățuia XCO, o cursă C2 din calendarul UCI, ce va avea loc la Iași.