Cum se schimba vitezele la bicicleta

Cu puţină practică, vei şti cum se schimbă vitezele la bicicletă şi vei dobândi un reflex intuitiv în timpul pedalării. Iată şase lucruri pe care trebuie să le ţii minte:

Vitezele

Majoritatea bicicletelor au două sau trei foi în faţă şi între 7 şi 11 pinioane, în spatele bicicletei. Direcţionarea lanţului de la cel mai mic pinion către cel mai mare îţi uşurează efortul în timpul pedalării. Mutarea lanţului între foi generează cea mai mare schimbare pe care o simţi în picioare: pe foaia mică dai mai repede din picioare, efortul este redus, iar pe foaia mare dai mai rar din pedale, efortul este mai mare, dar şi viteza creşte.

Manetele

E simplu, în partea stângă schimbi foile, în partea dreaptă schimbi pinioanele. Dacă în timp ce pedalezi te încurci şi nu reuşeşti să ţii minte asta, atunci încearcă formula: DREAPTA=SPATE.

E ok să…

  • Foloseşti doar pinioanele şi foaia mică sau mijlocie, atunci când stai confortabil în şa;
  • Să te uiţi în jos să vezi în ce viteză pedalezi;
  • Să te uiţi la un alt ciclist mai experimentat şi să schimbi vitezele după cum o face şi el.

Când trebuie să schimbi viteza

Motivul pentru care bicicleta ta este dotată cu viteze este pentru ca tu să poţi pedala confortabil indiferent de terenul pe care te afli. Schimbă pe o viteză mai uşoară atunci când urci un deal sau îţi suflă vântul din faţă. Foloseşte o viteză mai grea pe teren plat sau când vântul îţi suflă din spate. Când nu eşti sigur de ceea ce faci, schimbă înainte ca terenul să se modifice. Când schimbi vitezele, nu uita să nu împingi cu aceeaşi forţă în pedale, mai ales când eşti pe deal, altfel lanţul s-ar putea rupe sau ţi-ar putea sări.

Evită vitezele încrucişate

Asta înseamnă că lanţul se află într-o tensiune extremă, fie pe foaia mare şi pinionul mare, fie pe foaia mică şi pinionul mic. O astfel de combinaţie nu numai că întinde lanţul la maximum, dar de asemenea îţi limitează opţiunile atunci când ai nevoie să schimbi vitezele din nou.

Combinaţii utile pentru începători

Pentru dealuri sau vânt din faţă
Foloseşte foaia mică sau mijlocie şi un pinion cât mai mare

Pentru coborâri
Foloseşte foaia mare şi un pinion cât mai mic

Pentru teren plat
Foloseşte foaia mică sau mijlocie, combinată cu ce pinion îţi convine, în funcţie de efortul pe care vrei să-l faci.

By Emilian Nedelcu

Editor Biciclistul.ro | emilian.nedelcu@gmail.com | 0724.479.508 | FACEBOOK | | YOUTUBE

Related Post

3 thoughts on “Cum se schimbă vitezele: Noţiuni de bază”
  1. Salut, ma puteti ajuta si pe mine, am o bicicleta cu 3 viteze fata si 8 spate, de curand i am schimbat manetele, totul arata in regula, dar cand incer sa schimb vitezele nu se schimba, de ce?

  2. Interesant articolul! Multumim! N-am prea dat importanta schimbarii vitezelor pe bicicleta dar cred ca fiecare o simte in picioare. E o logica in schimbarea de discuri dar si Daniel are dreptate.

  3. Foarte gresit, impotriva unui vant frontal nu mergi cu foaia mica+pinion mare. In cel mai rau caz mergi foaie mijlocie+pinion mijlociu. Daca ai vant din fata si esti in panta, da, atunci scoti din buzunar si foaia mica…in rest aceasta e total inactiva, motiv pentru care la cele mai multe din cursierele cu echipare mid spre high-end se produc aproape exclusiv cu 2 foi (mica si mijlocie)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

This will close in 0 seconds