Pe bicicletă în trafic - reguli de bun simț

Continuarea de la  Ghid de supraviețuire pe bicicletă în traficul Bucureștiului (I)

Pe bicicletă în trafic - reguli de bun simț

Regula  6

Accesorii inutile pentru șoferi: oglinda și semnalizarea de pe dreapta. Mulți dintre șoferii bucureșteni nu semnalizează și nici nu se asigură când fac dreapta. Normal: dacă e o singură bandă sau circulă pe prima bancă, atunci nu are cum să vină altă mașină din dreapta, așa că de ce să mai semnalizeze?

Oamenii uită că pe locul îngust între mașină și bordură circulă bicicletele, așa că de multe ori fac dreapta fără asigurare și/sau semnalizare. Dacă ești pe bicicletă atunci riști ca unul să-ți taie calea sau să intre în tine.

Cum eviți: ești atent la  orice  intersecție  de dreapta și ai grijă să nu circuli în paralel cu o mașină în apropierea și în dreptul intersecției. Astfel, ai timp să eviți dacă face bivolul dreapta fără semnalizare sau fără să se asigure.

Regula 7

Ambuteiaje și blocaje. Din experiență, situațiile în care mașinile staționează în coloană sau se deplasează încet în coloane sunt cele mai periculoase. Nervii sunt întinși la maxim, toată lumea se grăbește și te poți trezi cu berbeci care iau decizii pripite. În aceste situații, trebuie să fii cel mai atent (frâne pregătite, viteză redusă). Sunt frecvente cazurile în care unul vede un loc gol pe banda alăturată și trage brusc de volan să se bage. Nu-i recomandat să fii în calea lui.

O altă situație devenită clasică e cazul în care unul care vine din direcția opusă vrea să facă stânga, ceea ce înseamnă să treacă prin coloana de mașini pe care tu tocmai o devansezi prin dreapta. Dacă ai și norocul ca înainte de intersecția în care ăla face stânga să ai o mașină înaltă, n-ai vizibilitate în intersecție. E foarte posibil ca unul din colană să-i facă loc să treacă ăluia care vrea să facă stânga. Ținând cont că nici el nu prea te poate vedea pe tine, mai ales dacă ești în spatele unor mașini înalte, poate intra în tine sau poți tu să te trezești cu el în față, fără mari șanse să-l eviți (am trecut prin asta și s-a terminat cu sânge și SMURD, așa că nu recomand nimănui).

Dacă sunt coloane de mașini pe două sau mai multe benzi, depășește-le mergând între prima și a doua bandă. Astfel, reduci șansele ca unul să coboare din mașina care stă la stop și tu să te oprești în ușa deschisă de el.

Majoritatea șoferilor care trebuie să lase un pasager pe undeva se încadrează pe prima bandă. Pasagerul se dă jos, de obicei, când mașina așteaptă la semafor și nu prea se asigură. Dacă tu mergi cu bicicleta în stânga mașinii eviți situațiile astea. În concluzie, ochii cât cepele în aglomerație și mergi încet înainte de intersecții.

Regula  8

Fii călugăr Zen. Dacă mergi cu bicicleta zilnic, există mari șanse ca în fiecare zi să te lovești de un nerod în trafic. Aici intervine filosofia Zen: calm, autocontrol, goosfraba. N-are rost să înjuri toți berbecii. Poți să întâlnești pe unul a cărui nevastă gătește execrabil și să-și verse năduful pe tine. Nu uita, ăla poate să care în mașină jucării precum bâte de baseball. Eventual, din când în când, mai poți să te descarci și să scapi o înjurătură către unul care nu ți-a dat prioritate, dar să nu faci din asta o regulă.

Regula 9

Ninja style. Deși trebuie evitate cu orice preț aceste situații, este posibil să fiți puși în situația în care unul se dă jos din mașină și vrea să facă pe pedagogul și să te învețe respect față de mașină și conducătorul ei. Dacă n-ai cum să mergi mai departe și trebuie să-l confrunți pe bivol, e de preferat să pui bicicleta între tine și el. Dacă omul e hotărât să-ți umfle un ochi, îi poți arunca bicicleta în brațe și astfel să iei tu inițiativa. În plus, multe biciclete au quick-release la șa. Ai tras de pârghia aia și scoți tija cu șaua. Ai astfel o bâta de metal de vreo jumătate de metru, cu o șa în vârf. Cel mai probabil, șoferul va renunța la apucăturile pedagogice.

Regula  10

Șoferii de autobuz. Ăștia și taximetriștii au Offence Level90 în trafic. Oamenii sunt așa de rutinați de trafic, încât se bagă cu mare tupeu și pot spune că unii dintre ei cauta ceva distracție în trafic. Te poți aștepta să te șicaneze, de cele mai multe ori să te bage la mantinelă, adică între autobuz și bordură. Încearcă să-i eviți. De taximetriști nu mai zic nimic, că ăștia-s cei mai imprevizibili. Se recomandă multă atenție.

Va urma

By Bogdan Popescu

Bogdan Popescu este ciclist amator, pasionat de acest sport încă de când Turul Franței era comentat de Radu Naum. În general, Bogdan scrie pe Biciclistul.ro despre concursurile de ciclism la care participă.

11 thoughts on “Ghid de supraviețuire pe bicicletă în traficul Bucureștiului (II)”
  1. Interesant ghidul si chiar util as spune. Un singur lucru nu inteleg. De ce trebuie sa-i numesti bivoli pe soferii care gresesc? Mai in gluma mai in serios, eu merg aproape zilnic cu bicicleta cand am ocazia dar nu mi-am imaginat niciodata ca la volanul unei masini s-ar afla un bivol. Nu crezi ca ura asta dintre biciclisti si soferi ar trebui sa dispara intr-un fel? Prin atitudinea ta tu nu faci decat sa o intretii.

  2. Crede-ma, eu fac stanga de pe bicla in 99% din cazuri. Dar daca n-ai destula experienta n-are rost sa te complici. Keep it simple. Nu-ti asuma riscuri aiurea.

  3. Eu recunosc ca am si permis si da, ma incadrez precum un vehicul. Insa asta in foarte putine situatii si o sa explic si de ce. Ca si masina am la dispozitie o traiectorie practic prestabilita, pe bicicleta ma pot mula pe situatii. Va relatez etapele care comsider ca daca sunt urmate pas cu pas e imposibil sa incurci traficul. Mergand pe drum, inainte de intersectie cu cel putin 100m (poti stabili distanta folosindu-te de stalpii de iluminat) semnalizezi intentia de a face viraj la stanga. Vei reusi sa schimbi benzi pentru ca nu toti sunt dobitoci. In acelasi timp urmareste care este cea mai din dreapta banda de pe care se face stanga si semnalizeaza din nou cand te-ai plasat pe partea dreapta a benzii de pe care vei face stanga. Foarte bine este si daca reusesti sa te pui pe partea dreapta a unei masini careface si ea stanga si intentioneaza sa se incadreze pe banda 1dupa viraj. Important e sa fi tu cel mai in dreapta coloanei care face stanga. Incearca asta un uichend si ai sa vezi ca nu te vei mai da jos sa traversezi ca pietonu.

  4. Da. Eu vorbesc de reguli necrise, nu coduri rutiere. Sa treci pe rosu e ilegal, dar tolerat daca esti pe bicla si in situatia descrisa mai sus.

  5. Daca faci la stanga chiar e recomandat s-o faci ca in carte: pe trecerea de pietoni, pe langa bicla. Se poate si cu incadrare precum o masina, dar doar daca ai experienta, control la nivel ridicat al biclei si un trafic in care sa nu vina masinile foarte tare din spate. E greu pentru ca in acelasi timp trebuie sa te asiguri, sa semnallizezi (de preferat, daca-i trafic) si sa faci si manevra propriu zisa. Daca se circula tare e bine sa te lasi pagubas. Poti incurca grav traficul, plus ca daca a dat o masina peste tine te cam paste un deces. Din experienta am facut stanga in trafic rapid si, desi m-am asigurat, se pare ca am facut-o cu o secunda prea devreme, asa ca am auzit o frana puternica in spate, a unuia care cred ca venea cu 80. Mi-a umplut omul frigiderul si a avut dreptate.

  6. Corect, Andrei. Am uitat de trecutul pe rosu. Daca faci la dreapta poti sa treci pe rosu. Trebuie doar sa te asiguri ca nu vine unul tare si foarte aproape de bordura. De asemenea, intri incet in curba daca-i rosu, ca sa nu te duci pana la jumatatea benzii.

  7. Bun, aici ai atins punctele cele ma dure si admir. Eu m-am pliat pe toate situatiile ce le-ai enumerat in preajma experientei. Mai pune si situatiile in care biciclistul trebuie sa faca stanga, si sensurile giratorii si de ce nu, situatiile in care un biciclist poate trece pe rosu. Le-as scrie eu dar mai bine le citesc de la altii si le comentez doar daca e cazul.

  8. De regula 10 am avut parte in seara asta. L-am asteptat in statie sa ii rup capu’ dar m-a vazut inainte sa deschida usile si a plecat fara sa mai coboare/urce vreun calator.

  9. Domnul Boaba , stai putin, sa fac o analiza de text la regula numarul 7 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.