Pe bicicletă - trafic București

Pe bicicletă - trafic București

Am fost și eu prima oară, acum câteva săptămâni, la un meeting al bicicliștilor din București. Mi-a plăcut. Au fost peste 1.000 de oameni, iar atmosfera era faină. Totuși, mă întreb câți dintre ei merg pe bicicletă în mod frecvent în oraș?

La câți văd pe stradă zilnic, aș spun că nici jumătate. Explicația o știu, am auzit-o de sute de ori: nu sunt piste, e un trafic nebun în București și este foarte riscant să mergi cu bicla. Afirmația e pe jumătate adevărată. Într-adevăr, traficul nu-i cel mai prietenos, ca să fiu elegant, însă cu puțin tupeu, încredere și atenție, te descurci. Eu merg cu bicicleta zilnic prin București, de vreo 7-8 ani (pe atunci bicicliștii se salutau între ei în trafic, că așa puțini erau!) și sunt încă viu, nu mi-am rupt nimic.

Am zis să dau câteva ponturi celorm ai nou veniți pe stradă sau care încă n-au tupeu să se dea pe bicicleta prin oraș. Toate-s sin experiență și ca să-mi intre-n cap am lăsat niște sânge și piele pe asfalt. Învățați-le de aici, ca să nu fie nevoie să o faceți „the hard way”. Vă îndemn să veniți cu completări sau comentarii.

  1. Când vedeți în trafic o Audi sau o Dacie papuc (în special modelele alea vechi, anterioare Loganului) aveți grijă. Strângeți ghidonul, frânele pregătite, reduceți viteza. Sunt mari șanse ca în spatele volanului să se afle un retardat. Mai bine evitați decât să cereți daune după.
  2. Atenție la femei! Nu, nu sunt misogin. Iubesc femeile, dar cred că 90% dintre ele sunt atât de stresate la volan, încât nu văd nimic altceva în afară de mașini în trafic. Ele au învățat că pe carosabil circulă mașini, așa că bicicletele nu există în trafic. Mi s-a întâmplat de atâtea ori ca o șoferiță să mă privească în ochi pe șosea, după care să-mi iasă cu mașina în față, deși trebuia să-mi acorde prioritate, încât nici nu mă mai enervez.
  3. Iubiți femeile (pentru bărbați). Da, știu, sunt multe adormite la volan. Chiar dacă domnișoara a greșit, asta nu înseamnă că trebuie să fii mârlan și să-i transmiți mesaje inspirate din ultimul film porno pe care l-ai văzut. Faptul că-i o femeie la volan te poate îndemna să reacționezi violent și să te dai macho, căci ea nu are cum să reacționeze, însă gândește-te că-i un malac de 120 kg în locul ei. Nu te da lebădă-n găleată. Respectă sexul frumos!
  4. E ok să bei câte ceva și să mergi cu bicla. Două, trei beri sau pahare de vin (limita e în funcție de cum reacționează fiecare la alcool) poți consuma și după aia să te duci acasă cu bicicleta. Până la urmă, ăsta e unul din marile avantaje ale biciclistului față de șofer: poate să bea ceva și să conducă până acasă. Dacă însă ai probleme de echilibru când pleci de la cârciumă, atunci mai bine iei un taxi. E o treabă experimentată pe pielea mea, încheiată cu o pereche de blugi ruptă și zgârieturi adânci, așa că urmați-o cu încredere. Don’t drink heavily and ride!
  5. Învață să fluieri tare, doar din buze, fără să foloseștidegetele. E la fel de eficient ca un claxon și are avantajul că nu trebuie să iei mâinile de pe frâne. E o soluție foarte bună în cazul pietonilor amețiți, care vor să-ți sară în față pe roșu sau în cazul pasagerilor din mașini, care se pregătesc să coboare la stop sau în cazul unuia care nu folosește oglinda laterală dreapta.

Va urma

By Bogdan Popescu

Bogdan Popescu este ciclist amator, pasionat de acest sport încă de când Turul Franței era comentat de Radu Naum. În general, Bogdan scrie pe Biciclistul.ro despre concursurile de ciclism la care participă.

Related Post

15 thoughts on “Ghid de supraviețuire pe bicicletă în traficul Bucureștiului (I)”
  1. Asteptam continuarea. In ordinea importantei eu sunt atent la:
    – masinile parcate langa bordura, multa lume deshide usa fara sa se uite in spate, sau pleaca fara sa se asigure
    – in intersectii la masinile care fac dreapta, de multe ori soferii sunt atenti doar la pietoni
    – masinile parcate langa bordura dar mai in afara sirului si care te forteaza sa faci bucla si exista risc de acrosaj
    … ma mai gandesc

  2. Mai am si eu una, dar s-ar putea sa fie prezenta in celelalte doua episoade :). Atentia la gurile de canal de langa bordura. Daca ti-a intrat roata acolo, mai ales aia de cursiera, esti mancat.

  3. Intamplare adevarata: eram cu bicicleta pe la Alba Iulia. La un moment dat, un jipan trece de mine, trage dreapta si bune frana, brusc, de era sa intru in el. Il ocolesc prin stanga, revin pe partea dreapta a carosabilului si figura se repeta, ca in filme. Deja ma gandeam cu ce sa dau, cu pumnul, cu piciorul sau sa caut un cataroi. S-a dovedit ca era o tanara blonda, nemultumita de ceva, n-am inteles de ce, dar care injura atat de greu, ca mi s-a facut pielea gaina.

  4. ar mai fi de completat…respecta bordura si vei fi respectat: bordurile la noi sunt pusa la noroc, una mai sus alta mai jos, mare grija cand pedalezi depasind coloana prin dreapta ei, sa nu faci vre-un "salt" calcand cu pedala pe bordura. Trebuie sa stii ca distanta intre 2 oglinzi e mai mare decat intre o bordura si o oglinda (nu ma refer la diagonala). Si mai sunt, cum imi amintesc voi spune.

  5. in cazul unui accident in care ramane constient, cei de la urgenta sunt obligati sa intocmeasca raport si nu trebuie sa stie decat numarul de inmatriculare!

  6. poate, pe principiul – la masculi se acorda prezumptia de nesimtire iar la duduitze cea de nerozie -, sa ai dreptate. Acum ce sa zic, un oras care vrea biciclisti trebuie sa stie sa ii respecte si pastreze. Legea nu ne ajuta in Bucuresti, nu am vazut soferi amendati ca au mers prea aproape de biciclisti si nici legi cum ca nu ai avea voie sa mergi aproape de biciclisti. Oricum, as vrea sa stie fiecare biciclist ce trebuie sa faca in caz ca sufera vreun accident: 1: Luati numarul celui vinovat; 2: Sunati la 112, daca, dupa impact, telefonul mai functioneaza. In orice situatie,

  7. Lasa mah, ca daca te certi cu un mascul poti sa-i umpli frigiderul de carne, ca si ala are de unde sa-ti dea, dar nu prea merge cu o domnisoara. Noblesse oblige 😀

  8. Sunt cu mult mai multi biciclisti in Bucuresti fata de acum 4-5 ani. Dar tot mi se par destul de putini fata de potential.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.