Într-un moment de sinceră meditaţie, mi-am dat seama ce mă urneşte pe mine în viaţă când mă apuc de ceva. Am avut revelaţia că am nevoie de modele, pe care să le urmez, pe care să le imit, pe care să le admir, la al căror statut să aspir, cu care să mă identific.
În timpul discuţiei pe care am avut-o cu Marco Kind, directorul de marketing al Vodafone România, am avut fix această senzaţie, că am în faţa mea un om cu o voinţă de fier, extrem de disciplinat şi cu un mod de a naviga prin această viaţă care mi se potriveşte şi pe care doresc şi eu să-l stăpânesc.
Interviul pe care Marco Kind l-a acordat pentru Biciclistul.ro a fost, evident, nu din postura de director de marketing, ci din aceea de biciclist pasionat, cu rezultate notabile, din postura unui sportiv.
Marco Kind este olandez, iar prima întrebare pe care i-am pus-o a fost despre diferenţele dintre infrastructura pentru ciclişti din Olanda şi infrastructura (care?) din România. A fost o întrebare previzibilă, dar nu inutilă, zic eu.
A râs cu poftă şi mi-a spus că în Olanda sunt 20 de milioane de biciclete şi 16 milioane de locuitori.
“Când te plimbi prin Amsterdam vezi mai multe biciclete în jurul tău – fizic vorbind – , decât oameni sau maşini”, spune Marco.
[singlepic id=1369 w=320 h=240 float=none]
Ştiam ce înseamnă Olanda în materie de infrastructură – am văzut multe pagini de Internet dedicate acestui subiect, multe filme pe YouTube –, dar e altceva când o auzi din gura unui olandez.
“În Olanda nu există drum public care să nu aibă lângă el şi unul pentru biciclete – nu e o linie galbenă pe astfalt, ci efectiv, un drum separat pentru biciclişti”, mi-a spus Marco.
A fost politicos, cred, şi ne-a găsit şi o scuză: suntem o ţară în dezvoltare. Poate că nu ştie 🙂 că în dezvoltare eram şi acum 20 de an.
L-am rugat să noteze infrastructura românească pentru ciclişti pe o scară de la 1 la 10. “Sub 5, desigur”, mi-a spus.
Nici nu mă aşteptam la altceva, dar aveam nevoia s-o aflu de la un om care s-a născut printre biciclete şi care la el acasă merge mii de kilometri pe bicicletă, nu din nevoia de a se relaxa sau de a face sport, ci pentru că bicicleta este pentru cel forma ideală de transport.
Marco ne-a mai găsit o scuză, raţională zic eu: clima. În Olanda, bicicleta poate fi folosită tot timpul anului, pentru că temperatura este ideală: între 20 şi 25 de grade în iulie şi august şi între 0 şi 10 grade în decembrie şi ianuarie.
“În Olanda, cu excepţia celor şase zile de iarnă :), biciclitul este o activitate neîntreruptă”, spune zâmbind Marco.
Cu bicicleta prin Bucureşti
Marco foloseşte bicicleta în Bucureşti pentru transport, primăvara şi vara, de două ori pe săptămână, când vine la job pe două roţi.
„O parchez jos (n.r. parcarea de biciclete de la Aviatorilor, clădirea Vodafone), fac un duş şi mă îmbrac în costumul pe care-l ţin la birou”, zice el.
De ce-i place România
[singlepic id=1267 w=320 h=240 float=none]
“Aveţi un paradis aici pentru mountain biking. Aveţi tot ce vă trebuie: dealuri, munţi, drumuri de ţară excelente. Cred că aveţi una dintre cele mai bune infrastructuri din Europa”, spune Marco.
Să nu înţelegem greşti, când spune infrastructură, Marco Kind se gândeşte la drumurile pentru bicicletă, drumuri offroad, care nu necesită o atenţie specială din partea autorităţilor. Drumurile sălbatice, astea sunt.
“Îmi place că într-o oră şi jumătate ajung cu maşina la Sinaia, de unde îmi iau bicicleta şi mă duc în Bucegi, Bran, Moeciu, Craiu. E un paradis acolo”, afirmă cu încântare Marco.
Prima Evadare
[singlepic id=1263 w=320 h=240 float=none]
Pentru cine nu ştie, Prima Evadare este cel mai mare concurs de mountain bike din România. Are o distanţă de 55 de km, dar nu asta îl face faimos, ci popularitatea în rândul cicliştilor amatori.
Anul trecut au luat startul peste 1.400 de ciclişti, dintre care 800 au şi terminat cursa. Marco Kind a ieşit pe locul 5 la categoria sa.
“Anul acesta am ambiţii mari. Vreau să urc pe podium”, spune hotărât oficialul Vodafone.
Vrea să participe şi la alte concursuri, în Banat, Mediaş, Cluj, Sibiu.
Maratonistul Kind
[singlepic id=1370 w=320 h=240 float=none]
L-am întrebat dacă a participat şi în ţara lui la competiţii. A participat, mai ales la maratoane lungi, de cel puţin şapte ore.
“Asta-i specialitatea mea”, mi-a spus, zâmbind cu subînţeles.
Împreună cu soţia sa, Marco Kind a traversat Alpii pe bicicletă, într-o călătorie de neuitat, care a durat şapte zile.
Am rămas mut. Uimirea mi-a sporit şi mai mult când am aflat că soţia lui Marco, Jeanien Kind-Eertink, a fost ciclistă profesionistă şi a câştigat cu regularitate curse.
“A terminat în top 10 cupa mondială de MTB din Italia, acum trei ani”, mi-a spus Marco despre soţia sa.
Prima Evadare 2010 a însemnat pentru soţia lui Marco locul 2.
Revenind la Marco, mi-a spus de câteva dintre cursele la care a participat în Olanda: Amstel Gold Race, un traseu de peste 250 de km, pe l-a parcurs în peste nouă ore.
“Este o cursă extrem de obositoare, pentru că ai parte numai de suişuri şi coborâşuri, fără nicio porţiune plată. Trebuie să urci 24 de dealuri”, şi-a amintit Marco.
Alte traseee pe care le-a mai făcut sunt Bastogne-Liege sau Tour de Flandre, ambele în Belgia, cu trasee de peste 220 de km.
Cum se menţine în formă
[singlepic id=1368 w=320 h=240 float=none]
Da, locul cinci la Prima Evadare 2010 nu-i tocmai un rezultat rău :). “Cum te păstrezi în formă?”, l-am întrebat plin de curiozitate.
„Sunt disciplinat, mai ales pentru faptul că nu pot dedica prea mult timp acestui hobby, având un job atât de solicitant (n.r. director de marketing la Vodafone România)”, spune Marco.
Programul de antrenament al lui Marco, în afara sezonului, este următorul:
- Luni seara pedalează două ore pe bicicleta statică;
- Marţi seara face două ore de spinning;
- Vineri dimineaţa aleargă
- Sâmbăta şi duminica merge la sală şi trage de fiare.
Acesta-i programul – cel puţin şapte ore pe săptămână de antrenament, asta până în februarie, când creşte numărul orelor la 10, iar la sfârşit, înainte de concursuri, ajunge la 15 ore pe săptămână.
Vrea însă să iasă cu bicicleta, când o fi vremea bună, în aer liber, cel puţin patru ore pe săptămână, prin zona Corbeanca.
“Nu poţi să participi la maratoane doar cu două ore de antrenamnet. Nu merge. O poţi face pentru Prima Evadare, dar nu la un maraton. Trebuie să investeşti ore şi ore”, spune Marco.
Marco merge cu bicicleta, în mod normal, cam 7-8000 km pe an.
10 biciclete în casă
[singlepic id=1266 w=320 h=240 float=none]
Evident, l-am întrebat câte biciclete are. “Păi, să vedem”, a spus.
“Una…, două…, tre…, patru biciclete am eu. Una…, două…, trei…, patru biciclete are soţia mea. Fetiţa noastră are două biciclete”.
“Când plecăm în concediu”, zice, “întotdeauna urcăm pe portbagajul maşinii patru biciclete”.
Am fost curios, ca şi voi probabil, să aflu ce biciclete are. Nu sunt un anumit brand, ci biciclete personalizate. Preţul? Marco s-a ferit să rostească o cifră. A fost stânjenit.
“Ştii şi tu cât costă o astfel de bicicletă. Nu-i ieftină. Este o bicicletă pentru profesionişti”, a zis Marco Kind.
Înţreţinerea bicicletelor, plus achiziţia de echipament, costă anual peste 500 de euro.
“Folosim materiale de cea mai bună calitate, pentru că folosim bicicleta foarte mult”.
Mentenanţa, întreţinerea bicicletelor, o face chiar el. Se pricepe. Mi se pare şi normal, mai ales că-i olandez :).
Regimul alimentar
“Ai atins un subiect extrem de delicat”, spune Marco râzând.
„Am o înălţime de 1,78 m şi 64 de kg. Sunt plin de muşchi, crede-mă”.
Când se antrenează pentru maratoane, cu şase săptămâni întainte de competiţie, mâncarea şi lichidele sunt cele mai importante aspecte pe care le ia în considerare.
“Mănânc fără grăsime. Mănânc mult orez, vegetale, foarte puţină carne. Când mănânc carne, de două ori pe săptămână, prefer să fie albă, de pui, curcan sau peşte”, spune Marco Kind.
Marco e matinal, se scoală devreme, de la 07 dimineaţa, iar la micul dejun mănâncă iaurt, musli, fructe. E foarte important, mi-a spus, să mănânci la ore fixe.
La prânz, în afara sezonului, Marco mănâncă salate, iar în timpul sezonului paste.
Seara evită să mânânce chestii prea grele. “Dacă ajung târziu de la serviciu, mă feresc să mânânc la 21.00 şi să mă culc la 22.00. Nu-i nimic mai oribil pentru corp decât să mănânci la astfel de ore”.
Ascultându-l, mă întrebam cum de poate menţine un astfel de ritm de viaţă. Mi-a anticipat gândul şi mi-a spus că nu-i perfect, nici călugăr.
“Beau vin, iar vara îmi place berea. Dacă mă întâlnesc cu prietenii, mă mai şi îmbăt”, a spus zâmbind.
Lichidele sunt foarte importante, zice. “Beau cel puţin doi litri de apă pe zi, chiar şi iarna, iar în timpul verii cresc cantitatea la trei”.
După ce termină un antrenament, mănâncă întotdeauna banane, pentru a-şi reveni cât mai repede.
Vacanţe pe bicicletă în Asia
Interviul se terminase, dar Marco a ţinut să vorbească şi despre vacanţele din Asia. Veţi fi invidioşi.
Vacanţele de vară sunt petrecute de familia Kind în Asia, p e bicicletă. Anul trecut, au fost în Filipine, împreună cu fiica lor.
Au mai fost în China, Vietnam, Indonezia. Îmi imaginez că pentru copil astfel de călătorii sunt un izvor nesecat de cunoaştere, de senzaţii minunate, de viitoare amintiri extraordinare, de sănătate. Sunt invidios.
[nggallery id=52]
Cristi, timpul era extrem de limitat, ne aflam intr-un birou si i-ar fi fost destul de greu sa-mi descrie bicicletele.
Poate data viitoare am sa-l filmez prezentandu-si bicicletele 🙂
Multumesc pentru aprecieri.
felicitari pt interviu … pare f tare omul … defapt toata familia pare foarte tare 🙂
pacat ca n-ai aflat macar ce tipuri de biciclete are … cum si cat le foloseste pe fiecare … care e relatia lui cu ele … d-astea mai nuantate 🙂
cred ca l-ai si blocat putin intreband in primul rand ce brand sunt si cat costa 😀 … sunt intrebari care declanseza o reactie de aparare mascata la majoritatea oamenilor decenti sub forma modestiei.
numai un cocalar penibil s-ar fi laudat cu marca celebra si jdemiile de euro pe care le-a platit …. parerea mea
cred ca era mai constructiv sa-l intrebi de tipuri de bicla are si daca are o preferinta clara …. ca vad in poze si mtb si cursiera si se subintelege si una de touring si expeditiile mai lungi
mie unu mi se pare ca stiu mai multe despre un om (si-l inteleg mai bine) atunci cand ii cunosc bicicletele 😀
felicitari inca odata … la cat mai multe interviuri d-astea
Multumesc 🙂
La cat mai multe interviuri de acest gen, felicitari.