Vai, vai, vai, o să fie noroi la Prima Evadare, ce mă fac?!? Hai că nu e nicio tragedie. Vei ieși din zona de confort, te vei uda, murdări și mura, dar vei supraviețui. În plus, o să ieși spectaculos în poze :).

Noroi - mountain biking
Sursa foto: Cycling Weekly

Bun, dacă ai depășit momentul acesta și te-ai împăcat cu ideea că vei pedala prin noroi la Prima Evadare, am adunat câteva sfaturi practice despre cum să abordezi această cursă.

Rămâi relaxat

E ca la înot, cu cât te încordezi mai mult, cu atât mai nesigur vei fi cu bicicleta prin noroi și cu atât mai multă energie vei risipi. Încearcă să fii relaxat, lasă bicicleta să se miște sub tine, nu-ți fie frică de mișcările necontrolate pe care le vei simți.

Dacă stai rigid pe bicicletă îți vei pierde echilibrul sau va trebui să pui piciorul jos.

Fii atent la tipul de noroi

Da, există mai multe tipuri de noroi :), pe care le vei întâlni foarte probabil și la Prima Evadare.

Cel mai nenorocit noroi este cel lipicios, cel ca untul de arahide, ăla ți se prinde de roți ca ciulinii de haine. Cu cât încerci să pedalezi mai mult prin acest tip de noroi, cu atât mai mult ți se vor încărca roțile și vei pune presiune inutilă pe lanț, cu riscul de a-l rupe.

Soluția cea mai eficientă în astfel de cazuri este să te dai jos de pe bicicletă, s-o iei în spinare și să alergi (sau să mergi) până depășești zona. Îți vei păstra roțile curate și vei putea continua cursa în regim competitiv.

Nu frâna!

Să zicem că ai în față o groapă plină de noroi, din ăla moale, ca o ciulama. Nu te atinge de frâne! Intră cu viteză și încredere în balegă :), vei simți că se mișcă bicicleta puțin stânga/dreapta, dar ai încredere că vei depăși cu bine acest moment. Noroiul moale și băltocit îl despici cu viteză, nu trebuie să stai pe gânduri.

Păstrează o viteză constantă

Uită de ieșirile pe care le-ai avut în această primăvară pe șosea și de mediile de peste 30km/h pe care le-a înregistrat Garminul tău. În noroi e altceva. De fapt, știi și tu că și în condiții uscate nu poți menține aceeași viteză pe offroad ca pe șosea.

În noroi vei fi mult încetinit, de aceea este foarte important să păstrezi o viteză constantă și să nu încerci să apeși prea tare în pedale, mai ales în zonele instabile, vei da în gol, roata din spate își va pierde priza și va derapa.

Foaia mare e prietena ta

Să zicem că ai fost nevoit să te oprești fix într-un loc noroios și alunecos. Atunci când pleci de pe loc e bine să ai bicicleta într-un raport ”greu”, foaie mare, pinion mic, altfel vei derapa. Pe noroi nu se pleacă cu scârț, ci încetișor, ca tractorul.

Atenție, întoarcerile sunt periculoase!

Orice ai face, nu pune frână în curbe. Gândește ca la șah, măcar cu două mutări înainte, încearcă să prevezi schimbările de direcție și acționează din timp.

Dacă pui frână atunci când schimbi direcția există o mare șansă să derapezi necontrolat. De asemenea, când iei o curbă fii atent să nu prinzi vreun colț de rădăcină, chiar și unul mic, micuț te poate arunca din bicicletă, mai ales când ești pe întoarcere.

Rutele folosite nu sunt neapărat cele mai bune

După ce trec sute de bicicliști prin același loc se cam strică treaba, nu? Nu sta cu privirea în pământ, uită-te înainte, de multe ori vei identifica rute mai bune, pe unde au trecut mai puțini bicicliști, unde ai aderență mai bună. Nu ezita să le folosești.

Presiunea din cauciucuri

Când pedalezi prin noroi trebuie să ai presiune mică în cauciucuri. Un cauciuc tare nu are aderență, unul moale are, se mulează pe sol, îți oferă tracțiune.

Organizatorii de la Prima Evadare recomandă recomandă o presiune de 2 bari pentru o persoană cu greutatea de 80 kg.

Apărătoare de noroi

Nu te gândi că apărători de noroi te vor ține uscat în timpul Primei Evadări. Într-un fel sau altul vei ajunge cam așa 🙂

După Prima Evadare 2016, un pic stropit de noroi 🙂

Însă, fără apărători de noroi vei fi împroșcat într-un mod agresiv cu bucăți de pământ, atât în față, cât și în spate, iar în unele momente s-ar putea să fie chiar dureros.

Am găsit un clip util în care ni se arată cum să ne facem noi înșine o apărătoare de noroi pentru roată din față și nu avem nevoie decât de o sticlă de plastic.

Rămâi informat cu privire la starea traseului

Prima Evadare are o pagină special creată unde publică cele mai recente informații cu privire la starea traseului. Poate fi accesată aici:
https://primaevadare.ro/update-traseu-2019/

E bine să urmăriți și pagina de Facebook –
https://www.facebook.com/pg/primaevadare/posts

Comentarii

Dacă tot ai ajuns la sfârșitul articolului, aș vrea să-ți mai rețin atenția două secunde. Biciclistul.ro este un blog independent, susținut din resurse proprii. De aceea, orice contribuție venită din partea cititorilor este binevenită, mă va ajuta să generez conținut original și de calitate. Cum poți ajuta? Cu o mică donație lunară, de 1$, 3$, 5$ sau orice sumă vrei tu. O poți face aici:  https://www.patreon.com/join/biciclistul?. Mulțumesc anticipat!