XMAN România are anul acesta trasee de înot și ciclism complet schimbate, motiv pentru care am stat de vorbă cu Istvan Szokolszky, organizatorul competiției, care a intrat în detalii.
Care sunt principalele schimbări pe care le aduce XMAN România 2020?
Cele mai importante schimbări sunt legate de traseul de înot și traseul de bicicletă.
Proba de înot se mută într-o locație nouă, la Fughiu. Aici avem două variante de traseu, iar cea aleasă o vom decide înainte de concurs, în funcție de mai multe condiții.
Varianta A, care este și cea mai probabilă, va fi canalul artificial Crișul Repede, de lângă lacul de acumulare Fughiu. La proba Full ar fi o buclă dus-întors (3.800 metri), iar la Half tot o buclă dus-întors (1.900 metri).
Variante B presupune ca proba de înot să aibă loc în lacul Fughiu. La proba Full ar fi două bucle dus-întors, la proba Half o singură buclă dus-întors.
În ceea ce privește temperatura apei, estimările pentru perioada competițională sunt că apa va avea în jur de 18-19 grade Celsius.
Cred că este foarte important să subliniem faptul că oricare ar fi varianta aleasă la proba de înot, buclele vor fi mari, iar aglomerația de pe traseu va fi mult mai redusă față de vechiul traseu.
Care va fi traseul de ciclism?
Avem o veste bună pentru cei care își doresc un record personal pe distanța Full sau Half, traseul de ciclism va fi plat.
Vom avea un traseu compus din două părți:
- Partea introductivă (închisă): Tranzit 1 (Fughiu) – Podgoria – Oradea (buclă închisă), în lungime de 8,5 km
- Buclă închisă pe Calea Clujului: capătul Calea Clujului dinspre Podul Dacia – sensul giratoriu de la ieșirea din oraș (spre Cluj), în lungime de 10 km.
Competiția se va desfășura pe două benzi închise cu garduri (benzile din mijloc), din cele patru benzi ale șoselei. Din păcate, cu toate că am încercat varianta cea mai sigură, șoseaua nu se poate închide complet (cele patru benzi), pentru că este arteră principală a orașului.
Care sunt motivele pentru care s-au schimbat traseele de înot și ciclism?
Ne dorim de câțiva ani să schimbăm și să optimizăm traseele, dar încă nu am ajuns la soluția finală pentru că orașul este într-o continuă dezvoltare, iar asta implică lucrări, șantiere, restricții.
Suntem însă optimiști că schimbările la infrastructura orașului ne vor permite în final să oferim cele mai bune variante de trasee, de lungimi corespunzătoare la toate cele trei probe.
Schimbarea probei de înot a fost posibilă doar acum pentru că s-a realizat un drum de legătură asfaltat între Fughiu și Oradea – încă se mai lucrează la el! Așteptăm această oportunitate de aproximativ trei ani, suntem bucuroși că am putut muta proba de înot într-un loc mult mai potrivit.
Traseul de bicicletă a fost punctul cel mai sensibil în ceea ce privește organizarea acestei competiții. Vechiul traseu avea destul de multă diferență de nivel, dar cel mai greu ne-a fost în lupta continuă cu autoritățile locale aflate de-a lungul traseului de bicicletă pentru a asigura și închide traseul de ciclism.
Traseul de ciclism are multe bucle? Da, dar deocamdată atât se poate, însă obiectivul nostru este identificarea unei variante optime. Avem încredere că autoritățile ne vor sprijini în acest demers, trebuie să ne ajute și cu infrastructura.
La proba Full traseul de ciclism va avea 17 bucle (lungime totală 178,5 km), la proba Half vor fi 8 bucle (lungime totală 88,5 km).
Cum va fi traseul de alergare?
Traseul de alergare va fi compus din două părți:
- parte introductivă: 1,38 km: Malul Crișului – Parcul 1 Decembrie – Piața Unirii
- buclă de 1,96 km: Piața Unirii – Str. Vasile Alecsandri – Piața 1 Decembrie
La proba Full se vor alerga 20 tururi (40,6 km), la proba Half vor fi 10 tururi (20,98 km).
Câți concurenți estimați că vor participa la XMAN România 2020?
Estimăm că vom avea la linia de start în jur de 400 de triatloniști. Numărul este mai puțin important, ceea ce contează pentru noi cu adevărat este să le oferim o experiență de neuitat și cele mai bune condiții de participare. Vă așteptăm la Oradea, înscrierile sunt deschise, avem deja aproape 100 de participanți la proba Half și peste 60 la proba Full. Ne vedem la start, pe 30 mai!