Am visat ani la rând să ajung cu bicicleta la mare, dar abia în 2021 am reușit s-o fac, alături de Unstoppable Sport Club, când am pedalat aproximativ 270 km pe ruta București-Constanța, într-o călătorie care pentru mine a însemnat cel mai lung drum pe care l-am făcut cu bicicleta dintr-o bucată.

N-a fost o călătorie de agrement, ci mai degrabă una sportivă, în urma căreia am obținut o medie generală de 31,2 km/h.

Voi pedala și anul acesta cu Unstoppable până la mare, pe 1 iunie, dar înainte de asta mi-am făcut încălzirea la tura lui Lucian Mîndruță, alături de Natalia, cu care am pedalat pe o bicicletă tandem în jur de 300 km până în stațiunea Năvodari.

Lucian Mîndruță organizează Cu bicicleta la mare an de an o expediție în cadrul căreia se pedalează până la mare într-un pluton organizat, în două zile, cu punct intermediar la Amara. Mi-am dorit să fac această călătorie alături de Natalia mea (12 ani), după ce un amic, Adi Coman, a făcut asta în 2021 alături de fetița lui, tot pe o bicicletă tandem.

Cu toate că nu a pedalat în viața ei mai mult de 30 km, Natalia a fost încântată de idee. Am avut norocul să primim o bicicletă performantă de la Asociația Tandem, care are ca scop facilitarea procesului de integrare socială a persoanelor nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere. Această asociație a fost înființată de către Florin Georgescu care, printre altele, este primul român nevăzător care a pedalat, în tandem cu un prieten, de la Arad la Londra, în anul 2012. O să revin cu o poveste separată despre această organizație, pentru că face niște lucruri extraordinare pentru persoanele nevăzătoare.

Perspectiva celor 300 km până la mare n-a înspăimântat-o pe Natalia, nu s-a gândit că va fi o tortură, ci o aventură, una în care va pedala alături de tatăl ei. A fost încântată și de faptul că Adi a revenit și anul acesta alături de fetița lui, Ioana, tot pe tandem.

Oficial, au fost înscriși 250 de concurenți, dar neoficial cred că plutonul era format din peste 400 de bicicliști. Se întindea pe cel puțin un kilometru și era format dintr-o diversitate de oameni, tineri în formă, care fac și 5.000 km pe an, dar și veterani, cărora microbul ciclismului le-a intrat definitiv în sânge.

Logistică impresionantă

Mesajul asumat al acestei ture, ajunsă în al 15-lea an de când se organizează, este simplu: e un marș de amatori, nu un concurs, toată lumea trebuie să ajungă în siguranță, iar pe parcursul aventurii să se simtă bine. Pentru asta au existat mașini de asistență și de securitate atât în fața, cât și în spatele plutonului, asigurate de Ford România. Ford Kuga PHEV deschidea plutonul, Ford Ranger MSRT îl închidea. În plus, Ford Custom MS RT era folosit pentru punctele de alimentare, iar Ford Puma pentru transportul voluntarilor pe traseu.

Logistica acestui eveniment a fost cu adevărat impresionantă. Două ambulanțe Sanador, echipate complet pentru intervenție în caz de urgență, au urmărit îndeaproape plutonul de cicliști și au intervenit în situațiile în care a fost nevoie. Când peste 400 de oameni pedalează pe o distanță atât de mare e imposibil să nu se întâmple ceva, o căzătură, o iritație, o inflamație etc.

Echipa Sanador, care a trimis și cicliști în pluton, nu doar specialiști pentru asistență 🙂

De asemenea, un autocar a însoțit permanent bicicliștii. Se făcea pauză din o dată la 20 km, pentru hidratare sau nutriție, iar cine se simțea obosit se putea urca în autocar pentru odihnă. Bicicleta îi era urcată într-un camion, oferit de Pall-Ex, partener logistic al turei Cu bicicleta la mare. Tot ei au pus la dispoziție și camionul frigorifc pentru transportul alimentelor la punctele de oprire.

Apropos de alimente: Kaufland România a fost furnizorul acestei expediții. Au fost peste 3100 de batoane de diverse feluri, 1200 de pungi de chipsuri, 3200 de pachete cu diverși biscuiți, peste 600 de sandvișuri, 250 ,g de banane și mandarine și multe altele.

Danone România a oferit peste 1500 de  iaurturi la punctele de alimentare și la micul dejun de la Amara: Activia de băut, YoPro de băut, Sana etc. Mie mi-au mers la inimă băuturile proteice Alpro cu soia și ciocolată.

Coca-Cola HBC Romania a venit cu peste 1000 de sticle de Coca-Cola și peste 4000 de sticle de apă Dorna.

O nebunie, vă zic. M-a și distrat Lucian Mîndruță, care a spus la un moment dat că în tura asta în loc să slăbești te îngrași :).

Tot la capitolul logistică trebuie menționați Giant România, care au asigurat asistența tehnică pe traseu, dar au oferit și premii, printre care o bicicletă.

Și cireașa de pe tort a fost Poliția Română. Te simți într-un mare fel când vezi că plutonul din care faci parte are prioritate maximă pe toate drumurile. Eram un convoi special, circulația era oprită și dirijată, pentru ca noi să ne putem deplasa constant și în siguranță. Motocicletele de poliție erau de mare efect, dar și mașina care deschidea drumul plutonului.

Mai mult, în pluton au existat cinci bicicliști polițiști, care au pedalat 300 km și erau echipați cu tricouri de ciclism pe care erau însemnele poliției. Ei au avut grijă să nu existe excese în pluton, mereu atenți la șoferii care veneau din contrasens și la unii bicicliști prea avântați, care depășeau axul drumului.

Cum am trăit tura ”Cu bicicleta la mare”

Am făcut un filmuleț în care am concetrat călătoria mea alături de Natalia.

S-a mers cu o viteză medie de aproximativ 21-22 km/h. Nu e cine știe ce, dar trebuie să fii pregătit să o ții constant.

Natalia a rezistat cu brio în prima zi, 140 km, iar pauzele dese i-au prins bine. Seara, când am ajuns la Amara era atât de obosită încât după cină nu i-a mai trebuit nimic, s-a culcat direct și a adormit buștean.

A doua a stat cu mine pe bicicletă 120 km din cei aproximativ 160. S-a urcat de două ori în autocar și s-a odihnit. Nu musculară era problema ei, ci durerea de spate și fund, normală dacă nu ești obișnuit să pedalezi timp îndelungat.

Cu bicicleta la mare a fost o experiență pe care n-o voi uita, m-am simțit foarte legat de Natalia și mi s-a părut că am făcut o echipă sudată împreună cu ea.

Le mulțumesc organizatorilor și lui Lucian Mîndruță pentru invitația de participare, intenționez să vin și în 2023 cu Natalia, dacă mai dorește și ea. Și, cine știe, poate-l conving și pe băiat, care anul viitor pe vremea asta o să bată înspre 15 ani.

By Emilian Nedelcu

Editor Biciclistul.ro | emilian.nedelcu@gmail.com | 0724.479.508 | FACEBOOK | | YOUTUBE