Alex Ciocan - Road Grand Tour

2020 e istorie, cu relele lui, dar și cu lucrurile bune de care am avut parte printre picături. L-am invitat pe Alex Ciocan la o discuție despre ce-a fost și ce va fi din punctul de vedere al organizatorului de competiții de ciclism, Road Grand Tour.

Care e ideea principală cu care rămâi după 2020?

”Un an ciudat însă nu neapărat rău – vorbesc exclusiv în numele meu. Am avut mai mult timp să petrec cu familia, am reuși și noi prima vacanță adevărată după vreo 5-6 ani, am avut mai multă mâncare gătită în casă și mi-a crescut FTP-ul :)))).

Presupun că așteptările erau altele în ianuarie 2020. Care sunt în acest moment perspectivele pentru 2021?

Dacă în 2020 am avut un oarecare declick și am înțeles că se poate trăi și fără să alergi de dimineața până seara, în 2021 sper să se reia competițiile, dar în niciun caz nu vom ajunge din nou la același număr (10-14 în fiecare an). Probabil că vom rămâne la 3-4 însă mult mai atent pregătite și cu speranța că vor apărea și alți organizatori care să umple golul. 

Câți cicliști amatori au participat la cursele Road Grand Tour în 2020? Dar profesioniști?

Ca unici participanți undeva spre 400, din trei competiții: Bacău, Pucioasa, Seciu. Numărul profesioniștilor a crescut de la an la an și mă bucură foarte mult apariția unei generații de tineri sportivi foarte valoroși. Sper să rămână la fel de serioși în pregătire, sper ca părinții și antrenorii lor să aibă în continuare răbdare și să auzim pe Eurosport de ei peste câțiva ani. 

Care au fost greutățile pe care le-ați întâmpinat în 2020 în ceea ce privește organizarea curselor și respectarea unui calendar?

Cred că toată lumea se așteaptă să vorbim de cât de greu s-au obținut aprobările și avizele. Surpriză mare: nu! În prima parte a anului exista o lege clară, așa că nici prin cap nu ne-a trecut să organizăm ceva, deci destul de simplu de luat o hotărâre. În vară-toamnă, când situația era mult mai nesigură din toate punctele de vedere, marea problemă nu a fost obținerea avizelor ci lupta cu propria conștiință: facem bine sau nu facem bine. Până la urmă ne-am dat seama că viața nu poate sta în loc, ne-am luat pe cât posibil toate măsurile, am apelat la bunul simț al participanților și am mers mai departe. 

Care a fost valoarea investițiilor făcute de Road Grand Tour pentru organizarea curselor din 2020? Dar a veniturilor generate?

Recunosc că aici este marea mea problemă. Să fiu mai explicit: habar nu am :). Nu există un profit în adevăratul sens al cuvântului, există o sumă mică rămasă mereu în cont pentru a putea urni lucrurile din loc primăvara următoare. Și vreau să mulțumesc și pe acestă cale celor care nu au părăsit corabia: partenerii și sponsorii noștri! Nu e cazul să le mai înșir numele, cred că sunt câteva branduri deja asociate cu RoadGrandTour.

Ați avut ocazia să-i vedeți la lucru pe cicliștii profesioniști români în cursele Road Grand Tour. Cum apreciați că sunt aceștia pregătiți? Care este nivelul României, în general, în ceea ce privește ciclismul? Când credeți că vom vedea la rampă un profesionist român (la șosea) într-o mare competiție?

Valoarea cicliștilor români tot crește, însă pașii făcuți sunt destul de mici. Și aici matematica funcționează: cât bagi cam tot atât scoți. Ai o selecție limitată la un număr mic de copii, puțin ajung campioni. Faci 100km/zi, vei fi întrecut de cel care face 120km! Vrei să faci și tu 120km/zi, realizezi că nu ai cum să te refaci și că-ti trebuie mâncare mai bună și suplimente de calitate. E un cerc vicios însă din ce in ce mai mulți tineri talentați reușesc să-l dovedească. Și să știi că am avut și vom mai avea cicliști în marile competiții. Edi Grosu are toate șansele să participe în 2021 la Paris-Roubaix!

De ce nu mai organizați curse în București?

Aici avem un răspuns scurt și cuprinzător, răspuns care nu face deloc onoare unei capitale europene. Avizele se obțin extrem de greu, dacă alegi un traseu atrăgător poliția îți va da negație și va spune că blochezi circulația (deși duminică dimineață se cam poate orice), totul este mult mai scump.

Veți relua și cursele pentru copii în 2021?

Cu siguranță! Copiii sunt în prim planul atenției noastre în 2021 și nu numai. Avem și alte idei, mai greu este cu pusul în practică. Le vom divulga pe măsură ce ne vom face curaj. 

Ce planuri aveți pentru sezonul 2021? Care vor fi noutățile?

Nu vrem noutăți, vrem lucruri vechi, ca în 2019. Ne-am săturat de măști și de teste :))

By Emilian Nedelcu

Editor Biciclistul.ro | emilian.nedelcu@gmail.com | 0724.479.508 | FACEBOOK | | YOUTUBE