România a fost a şasea ţară din lume care a organizat un tur ciclist internaţional. Se întâmpla în 1934, iar cursa a măsurat 1.027 km şi a fost împărţită în şapte etape. Învingătorul a fost un bulgar, Marin Nicolov, care a câştigat şi trei etape.

Nicio surpriză, căci nici astăzi nu suntem cu mult mai breji, din cei 1.027 km doar 250 au fost asfaltaţi, de unde şi media orară modestă: 25,14 km.

Ultima ediţie a Turului Ciclist al României a avut loc în anul de graţie 2013, la ediţia cu numărul 50, când s-au înscris 18 echipe şi când a concurat inclusiv preşedintele Federaţiei Române de Ciclism, Eduard Novak, din partea echipei Tuşnad Cycling Team.

Apropos de preşedintele Eduard Novak, a trecut mai bine de o lună de când i-am adresat trei întrebări, lui şi organizaţiei pe care o conduce. Mai precis:

  • În 2014 nu s-a organizat. Acelaşi lucru se va întâmpla şi în 2015?
  • Cât ar costa organizarea Turului României?
  • Ce se întâmplă cu sponsorizarea, nu mai doresc firmele se să se implice în organizarea acestui Tur?

Tăcere totală. N-am primit niciun răspuns, nici măcar unul care să-mi confirme că cineva a citit întrebările.

PUBLICITATE
Fă-ți cumpărăturile pe FashionDays.ro și Biciclistul.ro primește un comision la fiecare achiziție.

În calendarul UCI, Turul României apare că va fi organizat în perioada 15-18 septembrie. Atât, nicio altă informaţie despre competiţie. La descriere este trecut site-ul frciclism.ro, adresă care nu mai funcţionează de ceva vreme.

Între timp am aflat răspunsul la una dintre întrebările pe care i le-am pus preşedintului Federaţiei Române de Ciclism. Este valabil pentru anul 2014, dar măcar este rostit tot de către el. Potrivit propriilor sale spuse, consemnate de către Mediafax, organizarea Turului Ciclist al României costă în jur de 200.000 de euro. A spus-o atunci când a anunţat că Turul României nu va avea loc în 2014.

Ca să vă faceţi o idee, nu avem bani să organizăm nici măcar un sfert de etapă din Turul Franţei, căci atâta ar costa Turul României. Spre deosebire de Turul României, Turul Franţei este organizat de către o iniţiativă privată, pe numele ei Amaury Sport Organisation (ASO), care percepe o taxă de participare oraşelor prin care trece Turul Franţei. Şi taxa asta nu e mică deloc. Spre exemplu, anul trecut York City a plătit 500.000 de lire sterline pentru a găzdui startul zilei a doua din Turul Franţei, suportând şi costurile operaţionale, inclusiv toaletele. Cu banii ăştia am putea organiza cinci Tururi ale României, poate că ar fi bine să ne înfrăţim cu York City.

Turul României a fost imposibil de organizat anul trecut pentru că nu a existat finanţare de la bugetul Ministerului Tineretului şi Sportului, a spus Eduard Novak. Eu nu înţeleg, şi probabil să întreabă multă lume ca şi mine, de ce Turul României trebuie să fie organizat cu ajutor de la stat? De ce nu se lasă organizarea acestei competiţii în seama unei iniţiative private, care ar face treabă mult mai bună decât până acum?

Întrebări fără răspuns, iar Eduard Novak şi Federaţia Română de Ciclism dau dovadă de o transparenţă care lipseşte cu desăvârşire. Comunicarea din partea Federaţiei este zero barat şi nici nu e de mirare că tot mai multe voci se întreabă ce naiba se întâmplă pe-acolo. Poate că se lucrează, poate că există intenţii nobile, poate că totul merge uns, dar nu se vede. Ce a spus Lucian Mîndruţă despre Iohannis se potriveşte mănuşă şi pentru Eduard Novak:

“Dacă tu nu vorbeşti, asta nu înseamnă că noi ne astupăm urechile. Înseamnă doar că auzim pe altcineva. Pentru că nu, nu putem fi atenţi la tăcere”.

Eduard Novak - presedinte Federatia Romana de Ciclism

 

Comentarii

PUBLICITATE:Cumpără de pe eMAG.ro și Biciclistul.ro primește un comision.