Toamna începe din zi în zi să pună stăpânire pe oraș. Am simțit-o cu toții deja, au revenit ploile, temperaturile au scăzut considerabil iar orașul s-a aglomerat din nou.
Unii vor pune bicicleta-n cui, alții nu, pentru toți cei care însă vor continua să o folosească am câteva mici recomandări.

Foto credit – repellents.im

Prima recomandare este legată de echipament – Încercați să vă îmbrăcați cât mai adecvat, nu sunteți deloc cool dacă pedalați în tricou cu mânecă scurtă la 5 grade Celsius. Dar de asemenea, nu este recomandabil nici să puneți 3 geci pe voi pentru că oricum vă veți încălzi. Fiecare individ e unic… Nu urmați exemplul “vecinului”

Fiți cât mai vizibili – asta e o recomandare pentru orice sezon, dar de acuma e și mai important să fiți văzuți. Vin ploile și așa cum de multe ori voi nu vedeți prea bine din cauza lor, nici șoferii nu vă vor vedea. Apoi, sunt mulți șoferi care nu vă văd nici pe vreme bună… nu vă așteptați să devină mai atenți pe ploaie. Nu trebuie uitați nici șoferii care-și folosesc mașina doar pe post de umbrelă (asta dacă n-ați sesizat că atunci când plouă sunt mai multe mașini pe stradă). Nu în ultimul rând, luați în calcul și faptul că se înseareză mai devreme și, pe măsură ce se apropie iarna, cresc șansele (pentru cei care folosesc bicicleta pentru mers la muncă) să plecați de acasă și să vă întoarceți pe semi-întuneric. Așa că luminile sunt mai mult decât recomandate. Folosiți lămpi cu lumină roșie pe spate, cu cât mai puternice și mai clipitoare cu atât mai bine, iar în față asigurați-vă că aveți cel puțin o lumină albă.

Dacă aveți ochelari de protecție e recomandat de asemenea să îi folosiți. Reduceți riscul de a vă ajunge în ochi noroi sau apă. Deși după mine sunt obligatorii oricărui biciclist care ține cât de cât la propria piele… casca și mănușile nu ar trebui să lipsească. Sub cască puteți folosi o șapcă – vă va ține și de cald, iar cozorocul vă va proteja ochii de picăturile de ploaie.

Că tot suntem la capitolul echipare și echipament – chiar dacă nu vă place felul în care arată – puneți-vă aripi. Cu cât mai lungi – cu atât mai bine. O să vă scutească de marea majoritate a mizeriei care altfel va fi aruncată de roțile voastre direct pe haine.

O bluză de ploaie în rucsac, un tricou într-o pungă împreună cu o pereche de ciorapi pot fi de asemenea de folos.
Pe marginea subiectului echipare și echipament putem vorbi mult și bine, sunt convins că fiecare are lista proprie de “dotări” pentru vreme rea și, dacă vreți ne puteți pune în comentarii și alte sfaturi pe care le considerați utile.

Acum, să vorbim puțin despre mersu practic cu bicicleta în oraș pe timp de toamnă/iarnă. După mine primul lucru de care trebuie să țineți cont atunci când mergeți pe vreme rea este legat de frâne și felul în car eaceste funcționează. Pe ploaie distanța de frânare va fi mult mai mare. Țineți cont de asta și atunci când încercați să estimați mișcările șoferilor… și ei se supun acelorași reguli ale fizicii…

Atenție sporită trebuie acordată frunzelor căzute pe jos și la zonele (mai ales curbele) cu nisip pe jos. Cu puțină apă, acestea se transformă într-o masă foarte alunecoasă și periculoasă iar nisipul vă poate “ajuta” să derapați mai mult sau mai puțin spectaculos. Aveți de asemenea grijă mai ales atunci când trebuie să virați sau să frânați pe o zonă cu frunze pe jos. Uneori, sub stratul de frunze pot fi gropi sau apă. Aproape la fel de periculoase ca frunzele sunt ieșirile din șantiere (pe unde mai sunt acestea) din cauza urmelor de noroi lăsate de mașinile care intră/ies de acolo. Cei care mergeți în afara orașului, aveți de asemenea grijă la dârele de noroi lăsate de căruțele și tractoarele care intră pe drum direct de pe câmp Aveți grijă mai mult ca oricând la șinele de tramvai și la capacele de canal. Acestea chiar și când sunt doar puțin umede vă pot pune probleme oricât de bine pregătit vă credeți. Șinele, mai mult ca oricând, trebuie abordate cu viteză redusă și venind cu roata cât mai perpendicular posibil. Oricum, recomand oricărui biciclist să ruleze cu viteză redusă în oraș, indiferent de vreme… Dacă aveți curiozități statistice, marea majoritate a accidentelor cu urmări grave au fost, cel puțin în ultimii ani din cauza vitezei prea mari.

Fiți de asemenea foarte atenți la bălțile prin care treceți. Nu uitați că acestea au prostul obicei de a se forma în locurile de unde apa nu se poate scurge, cum ar fi gropi, canale fără capac și alte surprize total neplăcute. Din acest motiv, dar și datorită denivelărilor din asfalt, evitați să mergeți aproape de bordură, și cu riscul de a fi înjurați, încercați să mergeți la 1,5m de bordură. E mult mai sigur așa. Dacă traficul este aglomerat și nu aveți cum să vă deplasați în siguranță stați cât mai aproape de mijlocul benzii. Așa vă asigurați că șoferul din față vă vede în oglinda retrovizoare iar cel din spate nu va încerca să vă împingă în bordură. Dacă zona nu permite lucrul ăsta, nu e nici o rușine să o luați pe trotuar, dacă acolo vă simțiți în siguranță.

Umezeala și mizeria nu sunt deloc prietene cu bicicleta, așa că e indicat să o curățați mai des și aveți grijă să curățați și să gresați mai des sistemele de angrenare. Tot referitor la componentele bicicletei, cu riscul de a mă repeta – verificați frânele înainte de a ieși din casă. Saboții din cauciuc se “duc” mai repede atunci când rulați pe umezeală iar mersul fără frâne, pe lângă faptul că e ilegal, dăunează atât fizicului cât și portofelului.

Dacă sunteți nevoit să lăsați bicicleta afară, aveți grijă ca încuietorile sistemelor de protecție folosite să fie, pe căt posibil, în poziții în care nu intră apa prea ușor. Așa evitați probleme legate de rugină iar în perioadele friguroase, evitați surprize legate de îngheț.

Ultima recomandare pe care o mai fac este să urmăriți buletinele meteo. Dacă nu sunteți pregătiți fizic și mai ales psihic, nu vă avânturați pe vreme foarte rea. 1km de pedalat pe ploaie și eventual la temperaturi scăzute vi se poate părea foarte mult… Nu e nici o rușine să apelați la transportul în comun.
Știu, după ce citiți ce scrie aici, vă veți întreba dacă vă mai rămâne timp și dacă mai aveți pe unde să pedalați cu atâtea lucruri de care trebuie să vă feriți, dar, e mult mai ușor decât pare la început.

Comentarii

Articolul precedentUpdate: rezultate sondaj cursieră vs mountain bike
Articolul următorCe biciclete mai conduc bloggerii. Azi, Arhi