Concurenti Elite

“Stai pe loc!” – o propoziție care îmi provoacă mâncărimi pe șira spinării și care trezește în mine spiritul revoluționar, atunci când merg la concursuri de mountain bike cu ture.

Păi, de ce să stau pe loc? De ce să mă bag prin boscheți să le fac lor loc? De ce să-mi alterez eu plăcerea plimbării, a participării la o cursă de MTB? Dacă eram la o competiție profi, gen Turul României, înțelegeam.

Păi, ce!?! Eu nu am plătit aceeași taxă de participare? Nu am aceleași drepturi de a folosi poteca? Și, culmea, de cele mai multe ori mă aflu la un concurs pe care organizatorul îl numește un “un concurs prietenos, destinat amatorilor, iubitorilor de mișcare…bla, bla, bla”.

Numai prietenos nu este un astfel de concurs când te trezești cu un “profesionist” în spatele tău care îți urlă să te dai la o parte, să-i faci Măriei Sale loc, să nu-l încurci în drumul lui spre glorie.

Nu vreau să înțeleagă cineva greșit că aș avea ceva împotriva participării lor la concursurile de amatori. De multe ori sunt motivat să trag mai tare datorită cicliștilor de la Elite, pentru că vreau să fiu cât mai aproape de nivelul lor. Dar în momentul în care trebuie să mă bag în boscheți, să opresc când trec ei, de parcă trece președintele României și tot traficul trebuie să înghețe, ei bine, atunci mă apucă depresia.

Iar de multe ori explicația organizatorilor este năucitoare: “păi trebuie să le faci loc, că ei merg repede și nu trebuie să-i încurci”.

DAR EI NU MĂ ÎNCURCĂ PE MINE?

Ok, stimați organizatori! În descrierea curselor vă rog să inserați: “o competi’ie pentru amatori în care niște băieți își vor încorda mușchii, te vor da la o parte și îți vor strica plăcerea cursei”.

Măcar să știm la ce să ne așteptăm.

Cea mai bună soluție este să fie separați cei de la Elite de Amatori. Cum eu nu mă bag la curse profi, așa să nu se bage nici ei peste noi, la cursele de Amatori.

Ar trebui să existe starturi diferite și traseele gândite astfel încât să nu se intersecteze.

5 thoughts on “Stai pe loc, trece clasa Elite!”
  1. Asa cum s-a mentionat, “stai pe loc” nu inseamna sa te opresti, sa sari in boscheti sau sa asterni covorul rosu, ci inseamna un gest de bun simt: sa-l lasi sa treaca pe cel ce poate sa traga mai tare indiferent daca este de la categoria elit sau nu.
    Eu fac parte din “patura” de mijloc si sunt depasit de multi, dar si depasesc pe multi si stiu acest lucru din ambele pozitii, atat cea in care daca simt respiratia cuiva in ceafa care vad ca poate, ii fac loc, sau cateodata chiar il intreb “vrei sa treci?”, cat si situatia in care ajung din urma participanti carora le fac simtita prezenta mea si dorinta de a depasi, fara sa ma astept sa faca cine stie ce ploconeala, dar nici sa ma incurce. Daca nu esti obisnuit cu acest lucru (am observat la incepatori) presiunea psihica cand iti sufla in ceafa te face sa faci lucruri necugetate, care chiar strica bunul mers: tragi de ghidon aiurea si te pui de-a curmezisul, iti scapa pedala si te opresti, vrei sa schimbi si nu-ti reuseste, etc … si uite asa apar discutii.

  2. Mi-a placut! Sa opresc sa aplaud? Wtf!?! Vorbesti serios? Ok. Bravo lor! Dar nu e cam mult? Onoare sa impart acelasi traseu cu el?
    Pai nu ma mira ca au atitudinea asta aroganta. Atata timp cat supusii admira si aplauda cand trec ei…..
    Pe bune? Tu vb serios? Ii aplauzi? 🙂

  3. Stai pe loc mi se pare de bun simt. Nu inseamna ca trebuie sa te arunci in boscheti, ci sa nu faci manevre bruste astfel incat sa permiti depasirea in siguranta. Iar aia care te depasesc cu o tura eu zic ca ar trebui sa te opresti sa aplauzi si nu sa te superi. Mie unul mi se pare o onoare sa impart traseul cu Elitele si as vrea sa o pot face in continuare.

  4. Foarte bine punctat si argumentele tale sunt pertinente. In afara de unul :-). Acela cu “sunt obligati sa ne faca loc”. Dar e discutabil.
    Ar fi extraordinar sa se intample asa cum spui tu. dupa cum ai observat titlul articolului este “stai pe loc…..”.
    Aceasta expresie este extrem de uzitata in ultimul timp. Poate chiar mai mult decat “dreapta” sau “stanga”.
    Sunt unele portiuni de single track pe traseu care nu iti permit sa te dai la o parte. Singura modalitate este sa iesi de pe traseu si sa te dai jos. Ceea ce nu mi se pare normal. Nu te gandi ca noi astia “amatorii” mergem ca melcul.
    Dar, o cursa de amatori MTB ar trebui sa fie prietenoasa atat pentru amatori cat si pentru cei mai profi decat amatorii.
    Dupa cum tu argumentai ca “suntem obligati sa facem loc” pot spune si eu ca si voi “sunteti obligati sa ne depasiti pe unde puteti” sa nu ne incurcati.
    Fair nu? 🙂
    Vreau sa te asigur ca la fiecare cursa, cand am fost ajuns de unul mai bun ca mine, am cautat ca in limita posibilitatilor sa fac loc. Repet: vreau sa fac loc si mi se pare normal. Nu vreau insa sa ma opresc si sa intru in boscheti.
    Anyway. Multumesc pentru opinie. E bine sa avem si punctul de vedere din “cealalta tabara” 🙂
    Ne vedem pe trasee 🙂
    Spor!

  5. Inteleg ca e neplacut dar lasa-ma sa iti explic cateva aspecte:
    1. Granita intre Profesionisti si Amatori in Romania e foarte subtire. Majoritatea dintre “Elite” sunt defapt niste “Amatori” in esenta, fiecare avand un job, pe langa job avand insa obsesie de a se antrena mai mult decat altii. In plus sunt cativa “Amatori” (adica fara licenta de Elite) care se bat cot la cot si chiar castiga in fata unor Elite.
    2. Daca un organizator anume considera competitia sa ca fiind adresata doar “amatorilor” atunci sa interzica participarea “Elitelor” sub orice forma. Chiar si atunci diferentele intre participanti vor fi suficient de mari pentru a se ajunge din urma, deci problema nu e rezolvata.
    3. Daca la un maraton de exemplu avem 2 distante: 70 km si 30 km, cei de la 30 km care merg la plimbare si sunt prinsi de primii 10-20 de la distanta lunga (care nu toti sunt cu licenta de Elite), nu ti se pare logic sa le faca loc?? Ok, nu sa sara in boscheti sau sa se opreasca, doar sa mearga mai pe dreapta sau mai pe stanga.
    4. Daca vorbim de XCO unde se fac mai multe ture, atunci da, cursa de amatori si cea de elite trebuie sa fie separate total. Chiar si atunci se intampla, atat la amatori cat si la elite ca primii sa ajunga din urma pe ultimii. Si in acest caz, ultimii trebuie sa stie ca sunt obligati sa la faca loc primilor sa treaca, pentru a nu incurca lupta la varf. Tocmai din aceasta cauza, la cursele mari, de la UCI C1 in sus se aplica regula de 80 %, adica ultimii sunt opriti din cursa, inainte sa fie prinsi de primii pentru a nu incurca lupta pt podium si pentru a nu se creea confuzii in randul spectatorilor.

    Cu alte cuvinte, daca la un maraton mi se intampla sa ajung din urma oameni de la traseul scurt, mi se pare de bun simt sa imi faci loc sa trec pe langa tine (fara ca tu sa te opresti). Asta ar trebui sa specifice toti organizatorii in regulament.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.