Emil Bituleanu este al treilea invitat al Biciclistul.ro în cadrul secțiunii speciale  Interviu în mișcare.

Conduce de 10 ani Libra Bank,  bancă specializată pe nişa profesiilor liberale. Am alergat împreună cu el două ture de Herăstrău, una domoală, să putem vorbi, și una  în forță, la care m-a cam lăsat în urmă :).

Emil Bituleanu este extrem de activ din punct de vedere sportiv și aproape că nu există cursă de triatlon din România pe care s-o rateze.  Participă și la multe concursuri de ciclism, dar nu ratează nici alergările  montane sau de șosea.

Anul acesta a obținut locul doi, la categoria sa de vârstă (+50), la Triathlon Challenge Mamaia, Delta Rowmania Triathlon, Saint Ana Lake Exterra Triathlon, Triatlon Fără Asfalt și Winter TriChallenge. La ciclism, s-a clasat pe locul doi la  Road Grand Prix Râmnicu Vâlcea, o cursă pe șosea de 74 km, organizată de Alex Ciocan, iar la Prima Evadare a venit pe locul 4 la categoria sa de vârstă și pe locul 137 în clasamentul general (au participat 3.000 de oameni).

Cum a început să facă sport

Sport mi-a plăcut întotdeauna să fac, de mic copil, deși familia nu m-a încurajat.

Primul sport de performanță a fost polo, pe care l-a început  în clasa a șasea și de care s-a ținut până în clasa a 11-a, când l-a întrerupt. Nu  l-a mai reluat, pentru că pe urmă a venit armata, după care facultatea.

În facultate făceam în fiecare zi sport

După Revoluție, a început să alerge. O făcuse  și înainte de această  perioadă, dar acum avea s-o facă în mod organizat.

În 1990 făceam software pentru o firmă care organiza la Mamaia Campionatul Mondial de Șah la juniori și Campionatul European de Bridge. Făceam softul de plasament, de repartiție pe zone la bridge, clasamente, grafică, totul. Munceam de seara până dimineața. Fumam în continuu și beam cafea. Dimineața nu puteam să dorm.

Am început să alerg pe plajă, ca nebunul, ore în șir. Am  redescoperit plăcerea alergatului și de atunci n-am mai lăsat-o. Aveam 29 de ani.

Cu bicicleta s-a împrietenit mult mai târziu, pe la 40 de ani.

Vara jucam tenis, dar am făcut operație de hernie de disc și am făcut semipareză la piciorul stâng. N-am mai putut să joc tenis pentru că făceam entorsă, la orice mișcare bruscă de direcție. Dar nu puteam să stau. Un amic, care a plecat în SUA în ’90, mi-a spus să mă apuc de mountain bike, sport pe care toată lumea în practică în State.

Și, uite așa, mi-am luat bicicletă. Eram în 2000. Mergeam singur, de nebun, prin țară.  Nu exista GPS, întrebam localnicii pe unde mă aflam. Mergeam câte 80 de km, cu mâncare în spate, fără telefon.

Cât și cum se antrenează

Mă antrenez între 7 și 12 ore pe săptămână. Cele mai multe ore le petrec sâmbăta și duminica. Fac două zile de bicicletă, două de înot, două alergare și una de pauză, indiferent de vreme.

Alergarea o fac pe pistă, să nu-mi omor genunchii. Sâmbăta și duminica am bicicletă în special, pentru că trebuie să mă antrenez trei, patru ore. Înot poți să faci o oră, la fel și alergarea.

Vara plec la 7 dimineața. Mă scol devreme. Când stau în București am tura de Snagov, 80 km de asfalt perfect și mașini puține, o recomand oricui. Intru prin Snagov sat, mă duc prin Căldărușani și mă întorc prin Balotești și merg pe DN1 sau pe Tunari, uneori.

Primul triatlon

Emil Bituleanu a participat la primul triatlon în urmă cu 15-20 de ani, nici el nu mai știe exact. Era un concurs la poalele Făgărașului. Se înota  într-un lac de acumulare, se urca cu bicicleta până la Bâlea Lac, iar alergarea era, firește, montană.

Am terminat ultimul. Erau vreo 50 de oameni. Am mers cu o bicicletă închiriată, MTB, de 20 kg, iar sus am descoperit că era și înfrânată. Groaznic! Satisfacția a fost uriașă însă.

Ambulanța stătea după mine, pentru că eram ultimul, iar oamenii mă încurajau. Se zice că maratonul este singurul sport în care ultimul sosit este mai aplaudat decât primul. Nu-i departe de adevăr zicala asta. Și eu am fost aplaudat atunci.

În istoria mai recentă a vieții sale sportive, Emil Bituleanu s-a dus la primul triatlon la Mamaia, în urmă cu cinci ani.

Frumos triatlon! Era prima dată când vedeam cum se face tranziția. Eu credeam că la triatlon sunt trei probe: înot, bicicletă și alergare. Nu știam că mai este și tranziția. Când m-am schimbat, m-am șters cu prosopul, mi-am pus ciorapi, să nu făc bășici, mi-am schimbat tricoul transpirat. Am pierdut vreo cinci minute. Când mi-a arătat soția filmul, n-am putut să mă uit până la capăt, mi-a fost rușine.

Triatlon în beznă

Emil Bituleanu a fost anul acesta la unul dintre cele mai mari concursuri de triatlon din lume, London Triathlon. Evenimentul a  strâns  40.000 de  oameni, iar startul se dădea în valuri, din 30 în 30 de minute!

Am avut startul la 06 dimineața. Erau șapte grade, ploua, iar înotul s-a făcut în Tamisa. Era Noapte. Beznă! Însă când ești în stare de concurs poți face lucruri incredibile.

Există două tipuri de sportivi: cei care concurează cu ei înșiși și cei care își doresc să câștige în fața celorlalți. Unde se află Emil Bituleanu?

Aș alege a doua variantă, în ea mă regăsesc cel  mai bine.

Înoată cu antrenor

Emil Bituleanu merge la bazin de două ori pe săptămână. Se trezește  la ora 05.30 AM, iar  la 06.45 este la bazin, la Bery Fitness&Spa Iancului.

Fac înot înainte de deschiderea oficială a bazinului, unde nu m-ar lăsa singur decât cu antrenor. Suntem trei oameni în bazin, iar în timpul programului sunt 20-30. E un mare avantaj.

Antrenorul de înot este Sorin Boriceanu, sportiv profesionist, cunoscut, fără îndoială, de către toți amatorii de triatlon din România.

Câți bani îi trebuie  unui triatlonist?

Dacă iubești  triatlonul, spune Emil Bituleanu, te  poți descurca și cu bani puțin. Nu-ți trebuie cea mai scumpă bicicletă și nu-ți schimbi echipamentul în fiecare an.

Te poți descurca cu un echipament de 1.500 de euro foarte bine, care să te țină trei ani.

Poți să te duci însă  și la 20.000 de euro. Depinde unde te afli material, cât îți permiți. Nebunia o au cu toții, problema ține de posibilități.

A “corupt” colegii din Libra Bank

Organizăm de trei ani cea mai frumoasă competiție din România. Se cheamă Libra Energize și este o competiție cu echipe de câte patru oameni, în care trebuie să fie obligatoriu și o fată. Sunt 10-12 probe pe ani: două alergări lungi montane, o probă de bicicletă, tir cu arcul, carting, air soft, triatlon. La  anul vor mai fi și alte probe, dar nu dezvălui, pentru că află colegii și vreau să fie surprize.

Anul acesta Emil Bituleanu a invitat și clienți ai băncii să participe la această competiție. Patru echipe de  medici s-au întrecut cu angajații Libra  la probele descrise mai sus. Banca plătește totul, participarea, cazarea, iar bugetul general a fost în jur de 12.000 de euro.

Am luat în calcul să deschidem competiția. E posibil să ne asociem cu un organizator mai mare, iar noi să devenim sponsor principal.

Soție  sportivă

Împreună cu Roxana  Bituleanu, bancherul nostru sportiv făcea ture de 100 de km cu bicicleta mountain bike.

Am terminat de două ori Carpatian Adventure cu ea în echipă. Erau probe de 72 de ore. Ea s-a lăsat de sport după ce au apărut copiii și mă bucur că s-a reapucat. Va avea rezultate foarte bune, o să vedeți.

Planuri pentru anul viitor

Emil Bituleanu a fost anul acesta  la Half Ironman Oradea, unde  a terminat concursul în 6h50′.

Căldura a fost dușmanul numărul 1. Au fost 39 de grade în aer și 60 de grade la sol. Cred că am băut în jur de 30 de litri de apă.

Anul viitor vrea să-și îmbunătățească timpul cu cel puțin 45 de minute.

Tot anul viitor, va participa la Campionatul Național de  Triatlon, se va duce la maratoane montane, ori de câte ori va avea ocazia. S-a înscris  la  Mattoni Karlovy Vary Half Marathon, ce are loc într-un orășel din Cehia (cu același nume).

Tot anul viitor, în vară,  vrea să participe la triatlonul de la Barcelona, de care va lega și vacanța la mare a copiilor.

Ce se întâmplă când faci mult sport

Viața socială am sacrificat-o, e aproape de zero.

Câte biciclete  are

Emil Bituleanu are opt biciclete, care acoperă o gamă largă de subramuri ale acestui sport: ciclism șosea, ciclocross, mountain biking, bicicletă urbană (singlespeed).

La anul vreau să-mi cumpăr o bicicletă de triatlon. O voi lua de la firma soției, normal. Toate bicicletele mele sunt Felt.

Interviurile realizate de Biciclistul.ro în cadrul secțiunii Interviu în mișcare:

By Emilian Nedelcu

Editor Biciclistul.ro | emilian.nedelcu@gmail.com | 0724.479.508 | FACEBOOK | | YOUTUBE

One thought on “Emil Bituleanu – Interviu în mișcare”
  1. […] “Alergarea o fac pe pistă, să nu-mi omor genunchii. Sâmbăta și duminica am bicicletă în special, pentru că trebuie să mă antrenez trei, patru ore. Înot poți să faci o oră, la fel și alergarea”, spunea Emil Bituleanu într-un interviu acordat Biciclistul.ro. […]