Velo-City Vienna 2013

Salutare tuturor cititorilor  Biciclistul.ro, mă numesc Cristian Vlădoaica, biciclist și fotograf, pasiuni care au dus la realizarea proiectului Bike Pour-Trait cu care am participat la Velo-City Vienna 2013 alături de alte 5(+2) proiecte românești : Optar.ro (adoptă o bandă periculoasă, Marian Ivan), Skirt-Bike (Andreea Toader), Bike Fest (Raluca Fisher), Tribul (Ariel Constantinof), Gille the Postman (Visky Zsolt), în cadrul secțiunii Cycling Visionaries, (+2) fiind acreditările de presă pentru Cosmin Popan de la Portocala Mecanică și Irina Rotaru (Zeppelin Magazine)

CONFERINȚA

Conferința Velo-City 2013 a avut loc în primăria Vienna Rathaus, o clădire impozantă atât în exterior cât și în interior (ca mai toate clădirile importante din Vienna), iar organizarea a fost pusa la punct perfect (deși multe lecturi, workshopuri interesante au avut loc cam în același timp și trebuia să îți planifici foarte bine timpul).

SMART CITIES

Doris Bures, (Federal Minister of Transport, Austria) a ținut un discurs în deschiderea conferinței despre ”Smart Cities”, afirmând că Viena face parte din această categorie datorită bicicletelor. Nimic mai adevărat! Viena s-a schimbat mult din punctul ăsta de vedere și nu peste noapte, lucru ce poate fi observat din graficul de mai jos:

Aceasta a încheiat cu un citat din HG Wells, rezumând într-un fel întregul discurs: “Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race”.

ARHITECȚI pe biciclete

În Visionaries Lounge l-am întâlnit pe August Liau, un architect pasionat de fotografie din Beijing, care a participat în cadrul conferinței Velo-City cu proiectul său denumit metaforic Auto-mobile, proiect desemnat castigator în cadrul ”Holcim Awards “Next Generation”din anul 2011 (Asia Pacific). Acesta propunea readucerea bicicletei în peisajul urban care din anul 2000 a avut parte de un declin continuu până în prezent, dăcă luăm în considerare faptul că în anii 90 Beijingul avea 11 milioane de biciclete fiind denumit ”Regatul Bicicletelor”. Odată cu rapida dezvoltare economică, mașina a început să ia locul bicicletei, astfel încât în momentul de față peste 1800 de mașini sunt adăugate zilnic traficului din Beijing (fiind capitala cu cel mai mare volum de mașini precum și cel mai mare grad de poluare). Mai multe despre proiectul lui puteți citi aici (pdf de prezentare)

SUPRAPOPULARE și BIKESHARING
Spre deosebire de Beijing, Amsterdamul și Copenhaga se luptă cu suprapopularea cu biciclete și caută implementarea unui sistem de bike-sharing eficient (Amesterdamul, cu o populație de 800.000 de locuitori deține 880.000 de biciclete). Sursa

Pe durata conferinței două servicii de bike sharing au fost puse la dispoziția particpanților (Next Bike și City Bike) cu sute de biciclete aranjate în fața primăriei în 2-3 parcări. Cel mai eficient mi s-a părut serviciul City Bike datorită celor peste 100 de stații (puncte de închiriat/returnat bicicleta) răspândite în tot orașul

Un alt proiect care mi-a atras atenția a fost proiectul German DB Rent sau Call a bike (deocamdată site-ul este în limba germană) prin care Deutsche Bahn permite accesul, prin utilizarea unui card (Mobility Card, disponibil deocamdată doar în Berlin), la transportul feroviar, transportul public precum și a serviciului de bike sharing DB)
DB Rent înseamnă :

  • peste 11 ani de experiență în bike-sharing
  • 8500 de biciclete în peste 50 de orașe
  • Peste 3.3 milioane de călătorii (trips) / an
  • Peste 540.000 de utilizatori

Ar fi multe foarte multe lucruri de spus, au fost 4 zile pline-pline, iar această conferință mi-a reconfirmat și în perioada imediat următoare va confirma (sper) și oficialităților române că bicicleta nu e un moft, nu e un trend, este o realitate, iar orașele trebuie adaptate cumva să facă loc acestei realități.
În 2014 conferința Velo-City se va desfășura în Adelaide (Australia), iar în 2015 în Nantes (Franța), oraș situat pe locul 3 în Franța din punct de vedere al infrastructurii și al numărului de bicicliști.

Mai multe fotografii de la VeloCity 2013 Viena aici (pagină personală de Facebook) și pe pagina oficială Velo-City2013

Mulțumesc lui Emilian Nedelcu pentru invitația de a prezenta o mică parte din ceea ce s-a întâmplat la Velo-City Viena 2013.

3 thoughts on “Velo-City 2013 Viena”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

This will close in 0 seconds